17 maj 2013

Fredag

Idag bar det iväg på den utlovade utflykten med mamma Vera 87 (snart 88). Först åkte vi till kyrkogården där min farfar och farmor är begravda. Vi kollade upp att det såg bra ut på gravplatsen och det gjorde det. Sedan åkte vi till garnaffären i Skänninge där Vera ville köpa garn till vantar och sockor. Därefter styrde vi bilen mot Vadstena. Vi tog en promenad i örtagården och vidare mot den stora klosterkyrkan där Vera skulle köpa en bok till sitt tredje barnbarnsbarn Molly.
Vi körde sedan bilen in mot Vadstena centrum. Gick en kort promenad till det "gamla konditoriet" där vi tog en förmiddagsfika. Vera ville ha ett vaniljhjärta och jag tog en chokladkladdkaka med grädde. Det smakade jättebra! På hemvägen gjorde vi ett stopp för inköp av sommarblommor  och sedan lämnade jag tillbaka Vera till pappa Gösta lagom till lunch. 
När jag kom hem var jag sugen på trädgårdsarbete och fortsatte med projekt rensa 60 meter häck. Sambo J rensar på utsidan av häcken ut mot gatan och jag rensar häcken från kvickrot, nässlor, maskrosor och en massa annat ogräs. Det är hårt arbete men det ger resultat, ett lyft för hela trädgården.  
I höstas satte jag några tulpanlökar (som blev över) utanför vår häck ut mot gatan och det är de enda tulpanerna som blommar nu. Tulpanerna i rabatten har bara fått blad och ser lite ledsna och ynkliga ut, än så länge. 
Så här fin är nu den lilla kungsängsliljan.  Vilken skönhet! 

Inga kommentarer: