03 november 2013

Kurerad i Varberg

Vilken härlig, skön och välgörande helg vi har haft i Varberg! Det har varit aktiv återhämtning kombinerat med relax och fina naturupplevelser.  
Vi kom fram till Varbergs kurort vid lunchtid i fredags. Efter lunch tog vi en promenad i solen utmed havet. Jag har längtat efter att få vara vid havet när det stormar på hösten. (Nu var det inte riktigt storm men det blåste en hel del i alla fall...)
Efter promenaden var det dags att ta på badrocken och gå till bokad behandling på SPA-avdelningen. En vänlig dam tog hand om mig och gav mig stenmassage. Det är precis som det låter, massage med stenar. Det är varma lavastenar eller kalla marmorstenar. Det var välgörande, avslappnande, skönt och det satte fart på cirkulationen. Den behandlingen kan jag verkligen rekommendera!   
Sen eftermiddag vid havet i Lilla Apelviken i Allhelgonahelgen. Visst är det vackert!
Alldeles i närheten finns en liten kyrkogård där tuberkulossjuka barn är begravda. De vårdades på kustsanatoriet i Apelviken. En del av kustsanatoriet tillhör numera Varbergs kurort som är hotell och SPA-anläggning, där vi alltså bodde i helgen. Sanatoriet var avsett för barn med olika typer av tuberkulos. Kyrkogården var till för de barn som kom från avlägsna orter där de anhöriga inte hade råd att bekosta den sista resan hem.
På den tiden, i början av 1900-talet var man övertygad om att havsklimatet var välgörande för de skrofulösa (tuberkulösa) barnen. År 1904 fanns det plats för 20 patienter, 1924 vårdades 1039 patienter.
Det var läkaren Johan Severin Almer som år 1904 grundade kustsanatoriet. Han dog 1927 och det här är hans gravplats. På stenens baksida kan man läsa lite om utvecklingen av sanatoriet i Apelviken. Jag tycker att det här med Apelvikens sanatorium och de tuberkulossjuka barnen är jätteintressant.
På kyrkogården finns ett kapell som byggdes 1927. Det var fint att promenera omkring på kyrkogården på Alla Helgons Dag och läsa på barnens gravstenar.
Igår förmiddag tog vi bilen in till Varbergs centrum. Trots att det var helgdag var det ändå några butiker som hade öppet. I mysiga butiken Marina Varberg hittade jag ett par stövlar från BilliBi som jag köpte.
 I Socitetsparken var det några rosor som blommade trots att det är november.
 Här har vi bott i helgen!
Ett intressant ljussken på himlen gjorde att det såg ut som två solar speglade sig i havet.
 
Vi har haft en underbar helg i Varberg! Vi har bott bra och ätit god mat. Vi har fått stenmassage, vi har badat i saltvattenspool, gått promenader utmed havet, shoppat, varit med på ett pass Tai chi/Chi gong och bara njutit och haft det bra.

2 kommentarer:

promenader på landet sa...

Hej min vän! Låter som en toppen helg och vilka vackra bilder från havet! Kram från Ia

Ester sa...

Härliga bilder och en underbar helg förstår jag. Havet är oslagbart, jag kan inte tänka mig att bo i inlandet. Kram Ester