08 januari 2015

Olika perspektiv

Efter en mycket lång hemresa från Tanzania är Arwid tillbaka i Göteborg igen. Allt har gått bra och han har varit frisk. Jag tror att det varit en spännande och mycket annorlunda resa och en resa som som ger nya perspektiv. 
Han har i c:a tre veckor bott i en liten by i Tanzania. I byn finns bl.a. ett barnhem där barn tas emot när föräldrarna inte längre finns kvar eller inte kan eller vill ta hand som sitt barn. Arwid har skickat bilder från byns barnhem, sjukhuset, det mycket enkla rummet som han bott i, den mycket annorlunda maten och han har berättat lite om hur befolkningen bor och lever. Det har även gett mej nya perspektiv. När jag sett bilderna på barnhemsbarnen som blir överlyckliga av att få leka med en badboll eller får låna den vita mannens keps tänker jag på hur omåttligt mycket bättre vi har det i vårt land där vi bor. De "problem" vi brottas med är vanligen s.k. i-landsproblem. I byn där Arwid var är problemen helt annorlunda. Under tiden Arwid vistades i byn dog en kvinna efter förlossning, några av barnhemsbarnen har HIV, de flesta i byn hade anhöriga som som dött i sjukdomar, olyckor mm. Arwid sa att döden var mycket mer närvarande här, en del av livet för de flesta. Det är svårt att verkligen förstå dessa människors liv och vardag som är så annorlunda mot vårt trygga och bekväma liv. Vårt behov av kommentarer och gillare i bloggar, på facebook och instagram kan kännas lite överdrivet när jag försöker ta in Arwids upplevelser från den lilla byn i Tanzania.
Dagens bild är på Arwid och Adam i Adams kök, aug. 2014  

2 kommentarer:

nillashalsaharmoni sa...

Det är lätt att förstå dina tankegångar och då och då undrar jag vad vi håller på med.
Jag vet inget annat än att vara tacksam för det som jag har, dela med mig så gott det går och leva mitt liv med eftertanke och med glädje.
Jag hoppas att din sons upplevelser berikar honom och inte trycker ner honom.
Kram, Gunillan

Kärrans blogg sa...

Hej Gunilla!
Sonens upplevelser har berikat honom.
Jag är tacksam över det han berättat om sina upplevelser för det har fått mej att verkligen tänka till. Jag känner också en enorm tacksamhet och glädje för det liv jag lever.
Önskar dej en härlig helg trots regn och rusk!
Kram