10 maj 2015

SPA-dagarna

I helgen har vi varit i Varbergs kurort med Arwid och Adam. Vi har haft en skön helg tillsammans med mycket bad, relax, yoga och god mat. Arwid och Adam badade även i havet, c:a 13 - 14 grader. Här på bilden är havsvattenpoolen med 32 grader i vattnet.
 Relax och ryggmassage
 Här bodde vi, 52 steg från havet
I början av 1900-talet var det sanatorium för tuberkulossjuka barn och ungdomar här. På den tiden trodde man att havsluften var välgörande för dem. Nu är sanatoriet ett SPA-hotell med bästa läge vid hav och strand.
 Vackert hav i kvällssol en kylig kväll i maj
Här är jag på stranden utanför hotellet. Kvällssol men ganska kallt i luften och blåsigt.
Sambo J tog c:a 10 - 15 bilder på mej för att få en bild där jag förhoppningsvis inte blundar...
 Ooops, här blir jag blöt om fötterna!
 Äh, det var inte så farligt!
kvällspromenaden efter middagen såg vi solnedgången i havet. Underbart vackert!
Alldeles intill hotellet finns kyrkogården där de tuberkulossjuka barnen och ungdomarna begravdes.
På gravstenarna står också var barnen kom ifrån och många av dem var långt hemifrån. Här begravdes de avlidna från avlägsna orter när de anhöriga inte hade möjlighet att bekosta den "sista resan".
 Adam på kustsanatoriets kyrkogård
Arwid med kyrkogårdens kapell i bakgrunden

2 kommentarer:

nillashalsaharmoni sa...

Åh, Varberg är underbart, även om det blåser och är lite kyligt! Längtar dit...
Ni verkar ha haft en fin helg ihop, låter så skönt med allt du beskriver. Du ser så slank och fräsch ut på fotona...som hälsan själv!
Önskar dig en bra arbetsvecka...kanske den är lite kortre än vanligt!?
Må gott!
Kram, Gunilla

Kärrans blogg sa...

Jag tycker också om Varberg, en underbar plats.
Vi har haft en jättebra helg, härligt att träffas och att göra trevliga saker tillsammans.
Roligt att du tycker att jag ser ut som hälsan själv. TACK!
Den här veckan har jag endast tre arbetsdagar, känns jättebra.
Önskar dej en bra vecka!
Kram från kerstin