24 oktober 2015

En lagom dos stress

Den här arbetsveckan har handlat mycket om stress, på olika sätt. En myndighet har inspekterat arbetsplatser med fokus på arbetsrelaterad stress och kommit fram till oroväckande arbetsmiljö med allvarliga brister i Sveriges primärvård.
Även min arbetsplats blev granskad och trots mycket fina resultat i medarbetarenkäter som visar på låg stressnivå så var de inte riktigt nöjda. Nu ska det göras riskbedömning, dokumentation och handlingsplaner vilket också kan ge stress eftersom det ska göras under tidspress. Men.. jag ser det som ett lärande och inget är så bra utan att det kan bli ännu bättre och jag hoppas verkligen att det leder till minskad stress för alla medarbetare. Jag ska inte göra jobbet själv utan vi är ett jättebra "gäng" på jobbet som gör det tillsammans och vi har också anlitat experter på ämnet i vår region.
Inspektören tog också upp det egna ansvaret, att ansvara för sin återhämtning och sin egen hälsa, att säga nej och att säga till om man inte mår väl. 
Stressen är inte alltid skadlig utan det är brist på återhämtning som är skadlig. En liten lagom dos stress kan t.om. vara bra =)
Dagens bild har jag lånat från Norrgavel, vårt soffbord och TV-bänk är med på bild      

Inga kommentarer: