05 juni 2017

Ett dygn på Omberg

Nu ska jag berätta om vårt senaste dygn på fina Ombergs turisthotell. Vi har varit där några gånger tidigare, på lunch och även i olika sammanhang med vårt arbete. Men... vi har aldrig övernattat. Den här gången var det dags för vistelse ett dygn med övernattning.
Den här bilden har jag lånat från Ombergs turisthotell övriga bilder är mina egna.
Vi anlände till lunch vid 13-tiden. Här har vi precis klivit innanför ytterdörren till hotellet och tittar ut över fina Östgötaslätten. Det är något speciellt med platsen och hotellet. Det känns harmoniskt och välkomnande direkt, redan på parkeringsplatsen utanför.
Trevlig personal tog emot oss och visade oss till bordet där vi skulle serveras vår två-rätterslunch. Till förrätt fick vi "Vårnässelsoppa med Alvastraägg". På ägget låg en friterad nässla m.m. Varmrätten ser ni på bilden här. Det är "Halstrad aborre från Strå", krossad mandelpotatis med rökt sik, picklad vitkål, smörbakad sparris och rikligt med dill. Maten är perfekt tillagad med råvaror från trakten och smakar himmelskt gott.
Efter lunch tog vi en promenad till Ellen Keys Strand. Vi hade hoppats på att vara med på en guidad visning men det var redan fullbokat då vi kom. Vi gick omkring lite i trädgården i stället, gick ned mot vattnet, satt och njöt av finaste utsikten över Vättern.
"Denna dagen ett lif"
Efter besöket på Strand var det dags att checka in. Vi fick rum 213. Rummen är mycket enkla med mjuka, sköna sängar och med handfat på rummet. Toa och dusch finns i korridoren.
På eftermiddagen satt vi ute på den stora gemensamma balkongen tittade på utsikten, läste och pratade lite med övriga gäster.
Obeskrivligt vacker utsikt över Östgötaslätten och Vättern.
Här är fina matsalen
Redo för fem-rätters-middag
Så här fint serverades brödet till middagen. Hembakat surdegsbröd på brädan, knäckebröd från Väderstad i påsen, smöret i skålen kom från något gårdsmejeri i närheten.
Sen kväll med utsikt i lite duggregn och dimma från balkongen innan läggdags.
Idag åt vi en god frukost innan vi åkte hem. Tack för en fin vistelse på Ombergs turisthotell!