24 juni 2017

Midsommar

I torsdags kväll hämtade jag Adam när han kom med bussen från Göteborg. Vi åt en god middag tillsammans på vår altan och sedan... fällde vi vår flaggstång!!! Vi berättade för Adam att vi behöver fälla vår 12 m långa flaggstång för rengöring och byte av flagglina m.m. 
- Tror du Adam att du kan hjälpa oss med det? 
- Ja, det ska väl gå bra, sa Adam. 
Det gick väldigt bra, Jens och Adam fällde den och jag tog emot. På midsommaraftons förmiddag reste vi upp den igen, nytvättad och med ny flagglina. 
Det var min tur att ha hand om mor Vera i helgen. Hon hämtades till lunch på midsommarafton. Det smakade extra gott att äta utomhus, tyckte mamma Vera. Hon tyckte också att det var kul att träffa sitt barnbarn Adam.
Adam och jag gick en promenad med mor/mormor Vera i vårt område och sedan var det dags för midsommartårta och kaffe. Jag hade bakat rulltårta fylld med jordgubbar och råkräm = grädde och vaniljkräm. Innan vi lämnade mor Vera på trygghetsboendet tog vi med henne på en tur i bilen.  
Idag tog vi med mamma Vera på utflykt som hon själv önskat. Det enda stället hon vill åka till är naturum vid Tåkern. Hon hade fixat fikakorg med kaffe, bullar, kakor och smörgås. Vi hade med resten av midsommartårtan. Efter fikat ville hon sitta kvar i solen och vi övriga var uppe i fågeltornet och inne i utställningslokalen.  
Här är min sambo Jens i fågeltornet vid Tåkern. Vi såg mest måsar men även en skäggdopping med unge och grågås.
Här är Adam, högst upp i fågeltornet. När vi stod högst däruppe sa jag att det verkar vara härligt att vara fågelskådare, packa ryggsäck och vara ute i naturen och spana efter fåglar. Om du vill det så är det bara att du gör det, sa Adam. Fixa kikare och ryggsäck och ge dej ut i naturen, svårare än så är det inte.

Inga kommentarer: