30 juni 2017

Yoga hemma

Idag berättar jag lite om min yoga här hemma. Jag började yoga för c:a 4 år sedan efter att ha läst boken "Migränyoga" skriven av Per Söder. Jag yogar hemma i vårt nya gästrum. Jag har en yogamatta, några tända ljus och bakgrundsmusik "Spa Music, Tibet" via Spotify. Jag har läst mycket om yoga och gjort ett eget yogapass på c:a 70 - 80 min med sittande, liggande och stående övningar. Här nedan försöker jag beskriva mitt yogaprogram. Jag gör varje övning från 1 till 20 min. I varje övning försöker jag fokusera på andningen och att göra rörelserna så bra möjligt. Ibland gör jag hela programmet, ibland väljer jag ut några övningar för ett kortare pass.

  • Sittande meditation 20 min. Skräddarställning med händerna på mina knän. Jag försöker fokusera endast på andningen. När tankar dyker upp noterar jag detta och släpper iväg dem.
  • Ryggstretch med armarna rakt upp som ett V 
  • Sänker ned armarna och håller dem rakt ut mot sidorna med handflatorna upp. 
  • Ryggflex 
  • Nackrullning, först åt ena hållet, sedan åt andra hållet
  • Meditationsställning med handflatorna ihop, därefter armarna uppåt med handflatorna ihop, raka armar sträcks sedan ut åt sidorna och så tillbaka, sedan börjar jag om från början. I kundalinyogan kallas denna övning för AD GURAY NAMEH
  • Sittande vridning
  • Fjärilen - sitter mot en vägg, böjda knän, fotsulorna ihop, händerna pressas mot benen
  • Sittande övning från Mindful yoga
  • Kobran - ligger på mage och lyfter upp överkroppen med raka armar
  • Duvan - mjukar upp höfter och skinkor. Lite svårt att med ord beskriva övningen
  • Halvbrygga/Höftlyft
  • Nackstretch
  • Egen komponerad liggande övning 
  • Benen upp mot väggen - ligger på rygg mot en vägg eller mot en säng, benen rakt upp i luften, armarna utmed sidorna
  • Några olika stående övningar, bl.a. "Trädet" och "Krigaren"
  • Sat Kriya - sitter på knä, armarna rakt upp, handflatorna möts i handposition där du knäpper händerna med pekfingrarna rakt upp
  • Avslappning 10 minuter
  • Därefter avslutar jag med Malin Berghagens "Namaste-övning"

Inga kommentarer: