03 juli 2017

Vätternrundan i bil

Vi har kört Vätternrundan idag... i bilen =) 
Arwid cyklade Vätternrundan för femte gången i år. Jag har sagt flera gånger att jag så gärna skulle vilja uppleva hela sträckan, dock ej på cykel. Idag blev det äntligen av. 
Vi åkte hemifrån vid 11.30 och första stoppet blev på restaurang Sjön i Jönköping. Restaurangen ligger alldeles intill Vättern.
Efter en god lunch med kaffe på maten tog vi en liten promenad på sandstranden precis intill restaurangen. Jag gick barfota i sanden på stranden och kände även på vattnet - en härlig sommarkänsla.
Nästa stopp blev Hjo. Vi hittade snabbt parkering vid hamnen där vi köpte glass. Gick också en promenad i centrum. 
Sedan vidare till Karlsborg. Vi åkte mot Karlsborgs fästning, gick omkring och blev lite förvirrade av dålig skyltning till själva fästningen. 
Efter Karlsborg upp mot Aspa och Hammar var det mest skog utmed vägen. Det var långa nedförsbackar ibland och även uppförsbackar förstås. Jag funderade över hur man kan orka cykla här mil efter mil efter mil. Det räcker inte att vara vältränad och ha god fysik. Man måste även ha förmågan att vara uthållig och klara detta mentalt.
Det är verkligen beundransvärt att man kan se så pigg och glad ut som Arwid gör efter 30 mil. 
Jag förstod vikten av att man gör detta tillsammans. Jag kan tänka mej att man i gruppen peppar varandra, man ser om någon är trött och tappar energi, man pratar med varann hela tiden för att få tiden att gå. Den som har problem, tappar energi eller inte mår bra måste vara öppen och berätta för gruppen. I en utmaning som Vätternrundan är inte ensam stark utan här gäller det att vara starka och uthålliga tillsammans, tror jag (vilket även gäller för utmaningen att leva ett bra liv).
Jag är glad för att vi åkte hela rundan i bilen idag, jag ville så gärna se hela sträckan och så mycket som möjligt förstå utmaningen. 

Inga kommentarer: