24 september 2017

Söndagsutflykt

Jag har gjort en söndagsutflykt till Alvastra och Omberg idag. Kameran var med förstås och det blev många bilder, 83 st, men jag visar inte alla här ;)
Alvastra klosterruin är en fantastiskt fin plats, som gjord för foto. Det var ytterligare två sällskap där idag som fotade barn och familjer i den fina, speciella miljön.
Klostret som är från år 1143 är välbevarat och varsamt renoverat. Det var tydligen franska munkar som av någon anledning satsade på ett kloster på den svenska östgötaslätten.
Efter 400 år upplöstes klostret. Materialet i klostret användes sedan till Vadstena slott bl.a.
Efter Alvastra åkte jag vidare mot Stocklycke. Här åt jag min matsäck innan jag gick mot Stocklycke hamn.
 En grönskade stig tog mej till Stocklycke Hamn.
 En liten bofink
I Stocklycke Hamn tittade jag lite på Vättern som låg alldeles stilla idag. Hade tänkt att ta bilder på vågor och stormigt vatten men det får bli en annan gång. Sedan tog jag vägen i stället för stigen tillbaka upp mot parkeringen.
Resan gick vidare upp på Omberg. Jag gick inte upp på Hjässan utan tog en promenad i skogen vid parkeringen i stället. 
Det var inte bara jag som tyckte att skogen var magiskt vacker idag. Vi var flera som smög omkring med kamera, fångade skogen på bild i dimma och magiskt vackert ljus. 
 Åh, jag älskar skogens magiskt vackra ljus här på Omberg
Mitt redigeringsprogram ville bort ta bort dimslöjorna så jag fick "försämra" bildkvaliten lite för att få fram dimman och ljuset.
Ja, det var några bilder från min utflykt idag

Inga kommentarer: