09 mars 2019

Prio på rent hus

Idag har jag prioriterat att tvätta, städa och göra fint här hemma och nu är det äntligen klart. I morgon är det prio på motion, vi får se om det blir en motionsrunda ute eller om det blir ett yogapass inne eller kanske både och.
Efter dagens städpass tog jag ett badkarsbad och sedan en stor kopp grönt te. Jag har också gjort en stor sats müsli som jag rostat extra mycket. Nu är det lite relax i soffan, sedan middag och "Saknad men inte glömd" på SVT play, vi "hoppar över" Mellofinalen.
Att prioritera innebär att välja och att välja bort. Idag har jag inte haft någon större utmaning i att kunna prioritera men... jag tror faktiskt att många inklusive mig själv kan ha lite problem ibland med att just prioritera i det vardagliga. Förmågan att välja bort kan ofta vara svårare än det man vill prioritera. Att helt enkelt avstå från det som inte behöver göras är lika viktigt som att prioritera och identifiera det viktigaste. I boken  "Ett bra liv är inte bekvämt" skriver författaren Clas Malmström att förmågan att kunna prioritera är många gånger en mer känslomässig snarare än en intellektuell utmaning. Har man problem med att prioritera och välja bort kan det skapa stress och onödigt energiläckage.
Önskar Er alla en fortsatt lugn och skön helg!

2 kommentarer:

nillahalsaharmoni sa...

Visst är det trevligt och fräscht med ett nystädad hus! Ja, livet handlar till stora delar om prioriteringar. Att prioritera bort eller verkligen vilja något, även om det är fler saker som "pockar på uppmärksamheten!" Inte alltid så lätt, men bra att vara medveten om tankebanorna!
Kram Gunilla

Kärrans blogg sa...

Tack för din kommentar, Gunilla =)
Ja, det är precis som du skriver, att det viktiga är att vara medveten om vilka val/prioriteringar man gör. Men som sagt... det är inte alltid så enkelt.
Kram från Kerstin