19 november 2019

Förnöjsamhet

I vår lokaltidning "Corren" läste jag i morse en krönika skriven av Carina Glenning. Krönikan handlade om det lite gammaldags ordet förnöjsamhet som är ett tillstånd som beskriver en attityd som inte hela tiden vill ha mer, eller ha det bättre, utan är nöjd med livet som det är.
Min sambo frågade mej sedan om jag känner mej förnöjsam? Jag tänkte en liten stund innan jag svarade: Ja, jag är förnöjsam. Jag har allt jag behöver, jag längtar inte efter mer, jag har det väldigt bra och jag är frisk. Men visst har jag drömmar och visioner men de handlar inte om att äga/konsumera mer utan om att leva mer. T.ex. mer tid att göra vad jag/vi vill, att umgås mer med de som betyder allra mest, att upptäcka mer (utan att behöva resa långt bort) med en lagom dos äventyr.
Efter en ganska tuff jobbdag igår gick jag en härlig långpromenad med vännen Maria igår kväll. Så skönt att komma ut i friska luften med trevligt sällskap.
I morse efter frukost gick jag en stavgångsrunda på en timma. Skönt och härligt att komma ut i dagsljus och jätteskönt att röra på kroppen. Jag går ju inte med stavar för att jag behöver något att hålla i utan mer för att maxa mina promenader med lite mer rörelse.
Som dagens bilder visar har jag också tagit en promenad i skogen i eftermiddag. Jag har haft en underbart skön ledig tisdag idag, känner mej mycket förnöjsam =)

Inga kommentarer: