22 juni 2026

Midsommar-helgen

Nu  har vi firat midsommar och vilken fantastiskt fin helg det var! Tacksam över att få uppleva allt detta! 

I fredags, på midsommarafton, kom Adam med cykel på tåget från Göteborg till Varberg vid 12-tiden. Han landade hemma hos mig på lunch. Jag hade fixat traditionell midsommar-lunch med sill, färsk-potatis, m.m. På bilden ovan har jag börjat duka fram.

Efter maten satt vi på min balkong där vi drack kaffe och åt glass med jordgubbar.
Sedan klädde vi oss midsommarfina och cyklade mot Arwid och barnen (Lotta jobbade). Dit kom  också Lottas föräldrar och tillsammans cyklade vi till ...

... midsommarfirande på "Nordängen" i Gamla Köpstad. Där var det massor av folk som ville fira midsommar och dansa kring midsommarstången. Så fint med alla sommarklädda människor och blomsterkransar i håret. 
 
Efter dansen cyklade vi till stranden i Gamla Köpstad. Vi tog av skorna och gick barfota i vattnet.
Det var många som badade men vi hade inte med badkläder. Det var skönt ändå att svalka fötter och ben i havet.
Sedan cyklade vi allesammans hem till Arwid och barnen. Vi hjälptes åt med maten och satt sedan och åt ute på altanen. 

Efter maten glass och massor av jordgubbar. 
Vilken fin kväll vi hade tillsammans!
Lite senare på kvällen när Arwid nattade Tuva spelade Adam, Lo och jag Uno.
Framåt 22.30-tiden cyklade jag hem, tog vägen utmed havet och det var så ljust och vackert. När jag passerade Apelviken var det dock ganska stökigt med alla högljudda människor som var överallt, även några polisbilar här och där. När jag sedan kom fram till området där jag bor var det lugnt och tyst. 

På midsommardagens eftermiddag var jag i trädgården hos Arwid och barnen (Lotta jobbade em  och kväll även denna dag). Arwid och Adam byggde planket på altanen, jag rensade lite i rabatterna, barnen hade kompis på besök. Lite senare på eftermiddagen cyklade vi ner till havet och badade. Helt underbart att bada i havet, lite kallt men jätteskönt.

Igår förmiddag gick jag en motionsrunda till fästningen och tillbaka. På eftermiddagen hos Arwid och Lotta, jag rensade och lekte med barnen, killarna byggde klart allt på altanen och Lotta fixade kvällsmiddag. Vid 18-tiden cyklade Adam till stationen för att ta tåget hem till sig i Göteborg.

När jag lite senare kom hem till mej vattnade jag i mina odlingslådor på gården + alla mina växter på balkongen.

Har haft en superfin midsommarhelg, så tacksam över att ha det så här bra i livet!

I morgon kommer vännen Maria (som bor i Mölndal). Tror det blir sol  och bad för oss, kanske blir det lunch på Kusthotellet 
På onsdag förmiddag har jag ett vaccinations-pass, på eftermiddagen träffar jag ev. mellan-syrran med sällskap här i Varberg.

Hoppas alla ni fina blogg-besökare har det bra i era liv! 

Hälsningar och kram från Kerstin 💛💛💛

18 juni 2026

Midsommar

Gick en promenad igår eftermiddag och plockade en stor bukett vilda sommar-blommor.
Önskar alla mina bästa blogg-besökare en underbart fin midsommar-helg!

Stor kram till er alla från Kerstin 💗

17 juni 2026

Sommardagar i juni

Igår en fin och mysig dag när jag hade hand om mina barnbarn nägra timmar mitt på dagen. Vi var mest utomhus och lekte i fina vädret. Var sedan kvar en stund i trädgården när Arwid och Lotta kommit hem. 

Idag blir det en tur till bibblan för återlämning av en bok jag läst ut. Ska också gå en runda på torget och ev. köpa någon sommarblomma till balkongen. På att-göra-listan står även städa och plocka blommor. Till lunch gör jag en stor sats linsgryta som även räcker till matlådor i frysen.  

Har precis fått hem en storköps-leverans från COOP, härligt att fylla på i mat-förråden här hemma. Tacksam över denna möjlighet att få matvaror och annat hemlevererat från COOP, skönt att slippa köra allt detta på cykeln.

Även tacksam för livet, att det blev så lugnt och bra efter all turbulens som var innan jag flyttade från Mjölby. Tack livet!

Hälsningar och kram från Kerstin 🌼🌼🌼

15 juni 2026

En liten läges-rapport

Igår gjorde jag en lite längre cykel-utflykt till stranden i "Gamla köpstad". Det är ungefär 8 - 9 km dit, på elcykel går det snabbt, dessutom hade jag medvind på dit-vägen. Annat var det på hemvägen, då var det väldigt kraftiga vindar i motvind, men inget regn.

Stannade en stund hos Arwid på hemvägen och pratade lite. Han byggde plank vid altanen och det blir superfint.

Framåt kvällen ringde jag Adam och pratade midsommar, han kommer hit. Kul!

Idag tvätt-dag på förmiddagen. Motionsrunda i eftermiddag om vädret är OK. 

I morgon har jag hand om Lo och Tuva några timmar. Sedan stannar jag kvar en stund hos dem och slutför mitt arbete med busken som jag sågade ner. Om någon undrar så frågar jag alltid innan jag ger mig på att såga ner buskar och annat i deras i trädgård ;)

Dags för hår-klippning igen på torsdag

På fredag midsommarfirande

Nästa vecka på tisdag kommer vännen Maria (från Mölndal) för en heldag tillsammans med mig. På onsdag har jag ett vaccinations-pass.

Veckan därpå kommer vännen Maria (från Mjölby) och hälsar på några dagar.

Det var lite från mig, lite om vad jag gör och planerar.

Hoppas alla ni blogg-besökare har det bra i era liv!

Hälsningar och kram från Kerstin 💗

13 juni 2026

Ännu en toppen-dag

I morse cyklade jag hemifrån vid 8-tiden för att ha hand om Tuva idag. Lotta jobbade och Arwid följde med Lo som var med på fotbolls-cup i Derome. 
Tuva hade ett "fullspäckat program" för dagen med farmor, med lekar, sagor, dansuppvisning, bilbana m.m. Inte det minsta svårt att vara barnvakt, det är bara att "hänga på" allt som händer.
Fixade lunch och Tuva hjälpte till med morötterna som skulle skalas och rivas. När vi sedan satt i uterummet och åt vår lunch kom Arwid och Lo hem. Då satt vi i uterummet och åt alla fyra.
Jättekul att höra Arwid och Lo berätta om fotbolls-matcherna idag. Bild på Lo tagen av Arwid. 
Sedan kom grann-tjejen och ville leka med Lo och Tuva. När barnen lekte gick Arwid och jag ut i trädgården.
Arwid trimmade lite utanför tomt-gränsen och jag rensade några rabatter och sågade ner en ganska stor buske som inte klarat vintern. Sedan kom Lotta hem från jobbet och kom ut i trädgården och rensade. Därefter drog Arwid igång grillen, dukade i uterummet, fixade mat i köket tillsammans med Lotta och sedan åt vi grillade halloumi-burgare med en massa goda tillbehör och allt smakade helt gudomligt gott. Alla var hungriga och åt med god aptit =)
När vi hade plockat undan efter maten var det dags för mig att cykla hemåt. När jag kom hem planterade jag två pumpa-plantor, som jag fick av Arwid, i min nya odlings-låda på gården.
Ja, alla förstår ju att jag haft en superfin och helt underbar toppen-dag idag, den bästa man kan tänka sig!

Hoppas alla ni fina bloggbesökare har det bra i era liv!

Vi hörs snart igen här!

Hälsningar och kram från Kerstin 🌻🌼

11 juni 2026

Fina försommar-dagar

Här går jag promenad nästan varenda dag. Stannar upp ibland och bara njuter av att stå i solen och spana ut över havet. Så här fina promenad-vägar, som jag har här, har jag aldrig haft tidigare.

Nu läser jag denna bok.

Nu ska jag fixa klart dagens lunch. Jag har nykokt färsk-potatis som ska svalna lite, sedan ska jag göra en somrig potatis-sallad. Har plockat dill och gräslök i lådan på gården. Efter lunch blir det en eftermiddag på stranden.

I morgon skulle Jens fyllt år, det har nu gått fyra år sedan han hade sin sista födelsedag. Det var en hemsk dag!

Det var lite från mig och mitt liv!

Hoppas alla ni därute är friska och mår bra! Ta hand om er själva och varandra på bästa sätt!

Hälsningar  och kram från Kerstin 💗

09 juni 2026

På min balkong

Tidigt i våras, i mars eller kanske i början av april, sådde jag slingerkrasse i kruka på balkongen. Det tog ungefär tre veckor innan det grodde men sedan har det bara växt och växt och blommat i massor. Den slingrar sig upp i min hylla på balkongen.
Blommorna är ju så otroligt läckra i gult, orange och rött. De ger verkligen liv på balkongen, lite ombonad djungel-känsla.
Stjärnöga trivs också bra på min balkong, där det kan bli upp mot 40 grader varmt ibland trots att jag öppnar upp inglasningen. De blommar rikligt hela sommaren och en bit in på hösten. De får aldrig torka ut, de vill ha jämn bevattning med näring en gång i veckan och jag plockar bort vissna blommor direkt.
 
Köpte mina stjärnöga på Blomsterlandet för ett tag sedan. Tycker om den mjuka och behagliga pastellfärgen i ljust rosa och lila.
Har även ett gäng pelargoner på balkongen, de klarar också värmen bra, bara de får vatten och näring.
Idag har jag inte behövt vattna mina odlingslådor ute på gården, det har regnat hela dagen. Nu ser det dock ut som det ljusnar på himlen över havet. Hoppas det slutar regna nu snart, jag vill gå eller cykla till biblioteket och hämta två böcker jag reserverat.

Ha det bra alla ni som besöker min blogg!

Hälsningar och kram från Kerstin 🌸🌻🌼 

07 juni 2026

Rabarber, rabarber

Igår gick jag "fästnings-rundan" och som vanligt blev det några bilder från promenaden. 

Man märker nu att Varberg fylls på mer och mer av hit-resande människor. Än så länge är det gott om plats om stranden.

Igår eftermiddag kom Berith, Anders och ett av deras barnbarn och lämnade min planteringskorg. De hade också med sig en massa fin rabarber till mej. Sedan behövde de åka vidare. Jag planterade min jätte-verbena i korgen på balkongen och jag tog hand om all rabarber. Gjorde en ljuvligt god rabarberkaka, en sats rababer-kompott och resten hackade jag ner och frös in. Tre fjärdedelar av kakan hamnade också i frysen och även kompotten. Härligt att ha!

Ha en fortsatt fin söndag!

Hälsningar och kram från Kerstin 💛💛💛

05 juni 2026

En doft av sommar

Idag blev det en mitt-på-dagen-promenad. Stannade till på Kåsa-stranden där kommunen fixat trädäck, ny trappa, planteringar, m.m.

Jättefint med nya trappan mellan strand och trädäck. Huset i bakgrunden är bastu och relax-avdelning som tillhör Kusthotellet.
Från stranden gick jag vidare mot Subbe-fyr-berget. Det är så vackert med försommar-grönska och allt som blommar.
Här doftar det sommar av vresrosor, hav och tång. 

Älskar att bo här i Varberg med dessa underbart fina omgivningar och allt som tillhör livet här!

I eftermiddag var Tuva hos mej en stund när Lotta var med Lo på simskolan och Arwid hade AW i Gbg med sitt jobb. När Lotta och Lo kom tillbaka åt vi kvällsmat här hos mej. Mysigt! Lo har nästan lärt sig simma nu. Bravo!

I morgon träffar jag mellansyrran Berith och hennes man Anders när de kommer till Varberg en stund på eftermiddagen. De är och hälsar på yngsta dottern med familj som bor här i närheten. Då har de med min planteringskorg som jag köpte i Vadstena förra veckan. Kul!

Nu ska jag ut till nya odlingslådan på gården och gräva ner lite Bokashi, det behövs verkligen.

Önskar alla fina blogg-besökare en härlig helg med firande av nationaldagen!

Hälsningar och kram från Kerstin 💙💛💙💛 

03 juni 2026

Blommor och grönt

Igår förmiddag kom Lotta och hämtade mig för att besöka "Blomsterlandet". Lotta skulle köpa sommarblommor och jag behövde köpa massor av jord till min nya odlingslåda.

Kolla vad mycket fint Lotta hittade! 
 

Det blev proppfullt i bagage-utrymmet av blommor och jord. Jag köpte fem säckar planteringsjord och Lotta köpte tre. Köpte även en jätteverbena till min balkong.

På eftermiddagen tog jag tag min  nya odlingslåda på gården, låda nr. 19. Det såg riktigt eländigt ut med en massa ogräs i den krut-torra och näringsfattiga jorden, några torra jordgubbsplantor och en blåbärsbuske. Men jag älskar ju så sånt här, att rensa, plantera, jordförbättra och göra fint. 
Så här såg det ut från ena hållet ...
... och så här såg det ut från andra hållet. Jag såg inte enda daggmask då jag grävde bort ogräset. Jorden eller vad man ska kalla det verkade helt död utan maskar eller andra kryp. 
Men kolla här så fint det blev efter rensning, grävning, omplantering och ny jord! Sparade några jordgubbsplantor som jag planterade på annan plats i lådan. Blåbärsbusken blev ganska fin när jag klippt bort allt torrt. Fyra säckar planteringsjord, hönsgödsel och massor av vatten. Det finns plats för mer i lådan och jag ska fundera lite på vad jag vill ha. 

Här är lådan som jag har sedan tidigare, låda nr. 12, det är tredje säsongen jag odlar i denna låda. Lådorna är inte så stora så det känns verkligen jättebra nu att ha två stycken.

Nu när jag suttit här och bloggat kom äntligen det efterlängtande regnet, det behövdes verkligen.

På förmiddagen idag har jag varit på min arbetsplats 8 - 12 och vaccinerat. Fick ytterligare några arbetstillfällen under sommaren och fick också lite info inför höstens vaccineringar. Kul! 

Ha en fortsatt fin vecka alla ni som hittar hit till min blogg! 

Hälsningar och kram till er alla från Kerstin 💚💚💚

02 juni 2026

Välkommen juni

Igår eftermiddag cyklade jag till "Blomsterlandet" och köpte ett japanskt gräs till en kruka på min balkong. Tror det kommer se ut som på bilden ovan, som är från Arwids och Lottas trädgård. På balkongen behövs växter som fyller ut nerifrån och uppåt och växer på höjden. Hoppas den ska trivas hos mig.

Även idag blir det en tur till "Blomsterlandet". Lotta hörde av sig och undrade om jag ville följa med när hon ska köpa sommarblommor och då kan jag köpa några säckar jord och kogödsel till min nya odlingslåda.

I söndags eftermiddag och kväll var jag hos Arwid och familjen på morsdags-middag, där var också Lottas föräldrar. Först lite lek och mys med barnbarnen, sedan underbart god middag med ljuvlig och somrig dessert i uterummet. Vilken trevlig och mysig kväll! 

Lite senare på kvällen ringde Adam och grattade på Mors Dag, jättekul att prata en stund.

Hade tänkt motionssimma några gånger denna vecka men det är stängt hela veckan pga underhåll. Det får bli simning från och med nästa vecka i stället.

Denna vecka tar jag hand om min nya odlingslåda. Det är massor att rensa och plantor som ska räddas och tas om hand.

Oj vad tiden går när jag sitter här och bloggar! Dags att göra sig i ordning, snart kommer Lotta och hämtar mig.

Ha en fortsatt fin vecka! Ta hand om er och var snälla mot er själva och varandra!

Hälsningar och kram från Kerstin

31 maj 2026

Sista helgen i sköna maj

Här kommer några bilder från min promenad igår eftermiddag - kväll.

Vresrosorna har börjat blomma nu och då doftar det sommar här. Tycker det är fint med vita rosor här och där, de flesta är ju cerise-röda.

Mina promenad-rundor är alltid utmed havet.

Igår gick jag backen ner till Apelviken sedan mot Subbe Fyr, Kåsa och Hästhagaberget.

Så vackert med det mjuka, böljande gröna mot karga klippor, sten och berg.

Här har jag kommit upp på berget där Subbe Fyr står och vakar över havet. 

Jag följer den lilla slingrande stigen fram till bergets kant där jag sätter mig en stund, beundrar utsikten och tackar livet.

Så vackert med alla fina blommor. Plockade en stor bukett som jag sedan satte i vas på köksbordet.

Lite svårt att få bra skärpa i bilden på blommor och gräs eftersom vinden var ganska kraftig.

Så skönt det är för både kropp och själ att komma ut på en lång-promenad varje dag. 

Tänk att det redan är sista dagen i maj. Tack sköna maj för i år! I morgon börjar sommaren.
I veckan som kommer har jag ett vaccinations-pass onsdag förmiddag. 
På lördag kommer Berith och Anders med korgen jag köpte på handels-trädgården utanför Vadstena. 
Tror också att jag kommer påbörja arbetet i min nya odlingslåda i veckan. Det ska rensas och jordförbättras. Såg att det finns både blåbär och jordgubbsplantor kvar i lådan och dessa ska jag ta tillvara.

Idag på Mors Dag tänker vi på våra mammor, här har vi min mor Vera tillsammans med Arwid och Adam, som jag är mamma till 💗💗 Att vara mamma till Arwid och Adam är det bästa som hänt mig. Ikväll är jag bjuden på Mors-Dag-middag!

Önskar alla fina bloggbesökare en fin söndag, den sista i maj!

Hälsningar och stor kram från Kerstin 💛💛💛