24 juni 2026

Besök av barndomsvän

Igår kom vännen Maria från Mölndal och hälsade på. Maria och jag har varit vänner sedan tidig barndom. Jag mötte henne på stationen här i Varberg på förmiddagen. När hon klivit av tåget gick vi strand-promenaden utmed havet fram till Kåsa-stranden där vi satt på nya trädäcket i solen och pratade.
 
När det var luchdags åt vi på Kusthotellet. Vi satt ute i solen på restaurangen, allt smakade bra. I glasen har vi ofiltrerad ekologisk äpplemust från "Englamust".

Det är så fint på Kusthotellet nu när "Ästad Vingård" tagit över driften, det märks givetvis också i restaurangen. 

Tog några bilder i hotellet som är så vackert inrett i mjuka, behagliga färgtoner. Mycket är i beige precis som sanden på stranden. 
Lounge-avdelning vid restaurangen
Lounge-avdelning med trappa upp till hotell-rummen
Tycker väldigt mycket om de lugna och behagliga färg-tonerna i inredningen. Känns som de plockar in färgerna från strand och sand. 
Den här dagen satt alla lunch-gäster utomhus.
Efter maten satt vi en stund i sofforna vid restaurangen. Här satt vi i solen, tittade ut över strand och hav och lyssnade på vågorna. Kusthotellet har ett helt otroligt bra läge, precis vid stranden.
Efter mat och relax var det dags för bad. På stranden gick vi till "min" platå uppe vid strandrågen. Vi bytte om till bikini och satt i solen en stund, sedan var det dags för ett bad i havet. Det kändes först ganska så kallt i vattnet men när man väl hade doppat sig var det jätteskönt. Helt underbart med ett bad i havet. Efter första badet värmde vi oss i solen och sedan badade vi en gång till. Livskvalitet på högsta nivå!

När vi var nöjda med sol och bad köpte vi gelato i kiosken utanför hotellet, vi satte oss på trädäcket igen där vi åt vår glass. 
Sedan gick vi en promenad över Hästhagaberget hem till mig. Hos mig åt vi lite kvällsmat, satt och pratade en stund. Sedan följde jag Maria till stationen där hon tog tåget hem till sig i Mölndal.
Utanför stationen tog jag en bild på det nya fina konstverket som heter "Horisonten - att ta emot en sol". Visst är den fin?
Sedan vandrade jag hemåt genom Varberg i den fina sommarkvällen.

Idag har jag jobbat 8 - 12 och vaccinerat. Som vanligt kul och trevligt på arbetsplatsen. Är glad och tacksam över mitt pensionärs-jobb.
Nu ska jag snart ut och vattna i mina odlingslådor sedan en tur till centrum för några ärenden.

Som vanligt hoppas jag att alla ni fina blogg-besökare har det bra i era liv, med en hög nivå av livskvalitet!

Hälsningar och kram från Kerstin 💗💗💗

22 juni 2026

Midsommar-helgen

Nu  har vi firat midsommar och vilken fantastiskt fin helg det var! Tacksam över att få uppleva allt detta! 

I fredags, på midsommarafton, kom Adam med cykel på tåget från Göteborg till Varberg vid 12-tiden. Han landade hemma hos mig på lunch. Jag hade fixat traditionell midsommar-lunch med sill, färsk-potatis, m.m. På bilden ovan har jag börjat duka fram.

Efter maten satt vi på min balkong där vi drack kaffe och åt glass med jordgubbar.
Sedan klädde vi oss midsommarfina och cyklade mot Arwid och barnen (Lotta jobbade). Dit kom  också Lottas föräldrar och tillsammans cyklade vi till ...

... midsommarfirande på "Nordängen" i Gamla Köpstad. Där var det massor av folk som ville fira midsommar och dansa kring midsommarstången. Så fint med alla sommarklädda människor och blomsterkransar i håret. 
 
Efter dansen cyklade vi till stranden i Gamla Köpstad. Vi tog av skorna och gick barfota i vattnet.
Det var många som badade men vi hade inte med badkläder. Det var skönt ändå att svalka fötter och ben i havet.
Sedan cyklade vi allesammans hem till Arwid och barnen. Vi hjälptes åt med maten och satt sedan och åt ute på altanen. 

Efter maten glass och massor av jordgubbar. 
Vilken fin kväll vi hade tillsammans!
Lite senare på kvällen när Arwid nattade Tuva spelade Adam, Lo och jag Uno.
Framåt 22.30-tiden cyklade jag hem, tog vägen utmed havet och det var så ljust och vackert. När jag passerade Apelviken var det dock ganska stökigt med alla högljudda människor som var överallt, även några polisbilar här och där. När jag sedan kom fram till området där jag bor var det lugnt och tyst. 

På midsommardagens eftermiddag var jag i trädgården hos Arwid och barnen (Lotta jobbade em  och kväll även denna dag). Arwid och Adam byggde planket på altanen, jag rensade lite i rabatterna, barnen hade kompis på besök. Lite senare på eftermiddagen cyklade vi ner till havet och badade. Helt underbart att bada i havet, lite kallt men jätteskönt.

Igår förmiddag gick jag en motionsrunda till fästningen och tillbaka. På eftermiddagen hos Arwid och Lotta, jag rensade och lekte med barnen, killarna byggde klart allt på altanen och Lotta fixade kvällsmiddag. Vid 18-tiden cyklade Adam till stationen för att ta tåget hem till sig i Göteborg.

När jag lite senare kom hem till mej vattnade jag i mina odlingslådor på gården + alla mina växter på balkongen.

Har haft en superfin midsommarhelg, så tacksam över att ha det så här bra i livet!

I morgon kommer vännen Maria (som bor i Mölndal). Tror det blir sol  och bad för oss, kanske blir det lunch på Kusthotellet 
På onsdag förmiddag har jag ett vaccinations-pass, på eftermiddagen träffar jag ev. mellan-syrran med sällskap här i Varberg.

Hoppas alla ni fina blogg-besökare har det bra i era liv! 

Hälsningar och kram från Kerstin 💛💛💛

18 juni 2026

Midsommar

Gick en promenad igår eftermiddag och plockade en stor bukett vilda sommar-blommor.
Önskar alla mina bästa blogg-besökare en underbart fin midsommar-helg!

Stor kram till er alla från Kerstin 💗

17 juni 2026

Sommardagar i juni

Igår en fin och mysig dag när jag hade hand om mina barnbarn nägra timmar mitt på dagen. Vi var mest utomhus och lekte i fina vädret. Var sedan kvar en stund i trädgården när Arwid och Lotta kommit hem. 

Idag blir det en tur till bibblan för återlämning av en bok jag läst ut. Ska också gå en runda på torget och ev. köpa någon sommarblomma till balkongen. På att-göra-listan står även städa och plocka blommor. Till lunch gör jag en stor sats linsgryta som även räcker till matlådor i frysen.  

Har precis fått hem en storköps-leverans från COOP, härligt att fylla på i mat-förråden här hemma. Tacksam över denna möjlighet att få matvaror och annat hemlevererat från COOP, skönt att slippa köra allt detta på cykeln.

Även tacksam för livet, att det blev så lugnt och bra efter all turbulens som var innan jag flyttade från Mjölby. Tack livet!

Hälsningar och kram från Kerstin 🌼🌼🌼

15 juni 2026

En liten läges-rapport

Igår gjorde jag en lite längre cykel-utflykt till stranden i "Gamla köpstad". Det är ungefär 8 - 9 km dit, på elcykel går det snabbt, dessutom hade jag medvind på dit-vägen. Annat var det på hemvägen, då var det väldigt kraftiga vindar i motvind, men inget regn.

Stannade en stund hos Arwid på hemvägen och pratade lite. Han byggde plank vid altanen och det blir superfint.

Framåt kvällen ringde jag Adam och pratade midsommar, han kommer hit. Kul!

Idag tvätt-dag på förmiddagen. Motionsrunda i eftermiddag om vädret är OK. 

I morgon har jag hand om Lo och Tuva några timmar. Sedan stannar jag kvar en stund hos dem och slutför mitt arbete med busken som jag sågade ner. Om någon undrar så frågar jag alltid innan jag ger mig på att såga ner buskar och annat i deras i trädgård ;)

Dags för hår-klippning igen på torsdag

På fredag midsommarfirande

Nästa vecka på tisdag kommer vännen Maria (från Mölndal) för en heldag tillsammans med mig. På onsdag har jag ett vaccinations-pass.

Veckan därpå kommer vännen Maria (från Mjölby) och hälsar på några dagar.

Det var lite från mig, lite om vad jag gör och planerar.

Hoppas alla ni blogg-besökare har det bra i era liv!

Hälsningar och kram från Kerstin 💗

13 juni 2026

Ännu en toppen-dag

I morse cyklade jag hemifrån vid 8-tiden för att ha hand om Tuva idag. Lotta jobbade och Arwid följde med Lo som var med på fotbolls-cup i Derome. 
Tuva hade ett "fullspäckat program" för dagen med farmor, med lekar, sagor, dansuppvisning, bilbana m.m. Inte det minsta svårt att vara barnvakt, det är bara att "hänga på" allt som händer.
Fixade lunch och Tuva hjälpte till med morötterna som skulle skalas och rivas. När vi sedan satt i uterummet och åt vår lunch kom Arwid och Lo hem. Då satt vi i uterummet och åt alla fyra.
Jättekul att höra Arwid och Lo berätta om fotbolls-matcherna idag. Bild på Lo tagen av Arwid. 
Sedan kom grann-tjejen och ville leka med Lo och Tuva. När barnen lekte gick Arwid och jag ut i trädgården.
Arwid trimmade lite utanför tomt-gränsen och jag rensade några rabatter och sågade ner en ganska stor buske som inte klarat vintern. Sedan kom Lotta hem från jobbet och kom ut i trädgården och rensade. Därefter drog Arwid igång grillen, dukade i uterummet, fixade mat i köket tillsammans med Lotta och sedan åt vi grillade halloumi-burgare med en massa goda tillbehör och allt smakade helt gudomligt gott. Alla var hungriga och åt med god aptit =)
När vi hade plockat undan efter maten var det dags för mig att cykla hemåt. När jag kom hem planterade jag två pumpa-plantor, som jag fick av Arwid, i min nya odlings-låda på gården.
Ja, alla förstår ju att jag haft en superfin och helt underbar toppen-dag idag, den bästa man kan tänka sig!

Hoppas alla ni fina bloggbesökare har det bra i era liv!

Vi hörs snart igen här!

Hälsningar och kram från Kerstin 🌻🌼

11 juni 2026

Fina försommar-dagar

Här går jag promenad nästan varenda dag. Stannar upp ibland och bara njuter av att stå i solen och spana ut över havet. Så här fina promenad-vägar, som jag har här, har jag aldrig haft tidigare.

Nu läser jag denna bok.

Nu ska jag fixa klart dagens lunch. Jag har nykokt färsk-potatis som ska svalna lite, sedan ska jag göra en somrig potatis-sallad. Har plockat dill och gräslök i lådan på gården. Efter lunch blir det en eftermiddag på stranden.

I morgon skulle Jens fyllt år, det har nu gått fyra år sedan han hade sin sista födelsedag. Det var en hemsk dag!

Det var lite från mig och mitt liv!

Hoppas alla ni därute är friska och mår bra! Ta hand om er själva och varandra på bästa sätt!

Hälsningar  och kram från Kerstin 💗

09 juni 2026

På min balkong

Tidigt i våras, i mars eller kanske i början av april, sådde jag slingerkrasse i kruka på balkongen. Det tog ungefär tre veckor innan det grodde men sedan har det bara växt och växt och blommat i massor. Den slingrar sig upp i min hylla på balkongen.
Blommorna är ju så otroligt läckra i gult, orange och rött. De ger verkligen liv på balkongen, lite ombonad djungel-känsla.
Stjärnöga trivs också bra på min balkong, där det kan bli upp mot 40 grader varmt ibland trots att jag öppnar upp inglasningen. De blommar rikligt hela sommaren och en bit in på hösten. De får aldrig torka ut, de vill ha jämn bevattning med näring en gång i veckan och jag plockar bort vissna blommor direkt.
 
Köpte mina stjärnöga på Blomsterlandet för ett tag sedan. Tycker om den mjuka och behagliga pastellfärgen i ljust rosa och lila.
Har även ett gäng pelargoner på balkongen, de klarar också värmen bra, bara de får vatten och näring.
Idag har jag inte behövt vattna mina odlingslådor ute på gården, det har regnat hela dagen. Nu ser det dock ut som det ljusnar på himlen över havet. Hoppas det slutar regna nu snart, jag vill gå eller cykla till biblioteket och hämta två böcker jag reserverat.

Ha det bra alla ni som besöker min blogg!

Hälsningar och kram från Kerstin 🌸🌻🌼 

07 juni 2026

Rabarber, rabarber

Igår gick jag "fästnings-rundan" och som vanligt blev det några bilder från promenaden. 

Man märker nu att Varberg fylls på mer och mer av hit-resande människor. Än så länge är det gott om plats om stranden.

Igår eftermiddag kom Berith, Anders och ett av deras barnbarn och lämnade min planteringskorg. De hade också med sig en massa fin rabarber till mej. Sedan behövde de åka vidare. Jag planterade min jätte-verbena i korgen på balkongen och jag tog hand om all rabarber. Gjorde en ljuvligt god rabarberkaka, en sats rababer-kompott och resten hackade jag ner och frös in. Tre fjärdedelar av kakan hamnade också i frysen och även kompotten. Härligt att ha!

Ha en fortsatt fin söndag!

Hälsningar och kram från Kerstin 💛💛💛

05 juni 2026

En doft av sommar

Idag blev det en mitt-på-dagen-promenad. Stannade till på Kåsa-stranden där kommunen fixat trädäck, ny trappa, planteringar, m.m.

Jättefint med nya trappan mellan strand och trädäck. Huset i bakgrunden är bastu och relax-avdelning som tillhör Kusthotellet.
Från stranden gick jag vidare mot Subbe-fyr-berget. Det är så vackert med försommar-grönska och allt som blommar.
Här doftar det sommar av vresrosor, hav och tång. 

Älskar att bo här i Varberg med dessa underbart fina omgivningar och allt som tillhör livet här!

I eftermiddag var Tuva hos mej en stund när Lotta var med Lo på simskolan och Arwid hade AW i Gbg med sitt jobb. När Lotta och Lo kom tillbaka åt vi kvällsmat här hos mej. Mysigt! Lo har nästan lärt sig simma nu. Bravo!

I morgon träffar jag mellansyrran Berith och hennes man Anders när de kommer till Varberg en stund på eftermiddagen. De är och hälsar på yngsta dottern med familj som bor här i närheten. Då har de med min planteringskorg som jag köpte i Vadstena förra veckan. Kul!

Nu ska jag ut till nya odlingslådan på gården och gräva ner lite Bokashi, det behövs verkligen.

Önskar alla fina blogg-besökare en härlig helg med firande av nationaldagen!

Hälsningar och kram från Kerstin 💙💛💙💛 

03 juni 2026

Blommor och grönt

Igår förmiddag kom Lotta och hämtade mig för att besöka "Blomsterlandet". Lotta skulle köpa sommarblommor och jag behövde köpa massor av jord till min nya odlingslåda.

Kolla vad mycket fint Lotta hittade! 
 

Det blev proppfullt i bagage-utrymmet av blommor och jord. Jag köpte fem säckar planteringsjord och Lotta köpte tre. Köpte även en jätteverbena till min balkong.

På eftermiddagen tog jag tag min  nya odlingslåda på gården, låda nr. 19. Det såg riktigt eländigt ut med en massa ogräs i den krut-torra och näringsfattiga jorden, några torra jordgubbsplantor och en blåbärsbuske. Men jag älskar ju så sånt här, att rensa, plantera, jordförbättra och göra fint. 
Så här såg det ut från ena hållet ...
... och så här såg det ut från andra hållet. Jag såg inte enda daggmask då jag grävde bort ogräset. Jorden eller vad man ska kalla det verkade helt död utan maskar eller andra kryp. 
Men kolla här så fint det blev efter rensning, grävning, omplantering och ny jord! Sparade några jordgubbsplantor som jag planterade på annan plats i lådan. Blåbärsbusken blev ganska fin när jag klippt bort allt torrt. Fyra säckar planteringsjord, hönsgödsel och massor av vatten. Det finns plats för mer i lådan och jag ska fundera lite på vad jag vill ha. 

Här är lådan som jag har sedan tidigare, låda nr. 12, det är tredje säsongen jag odlar i denna låda. Lådorna är inte så stora så det känns verkligen jättebra nu att ha två stycken.

Nu när jag suttit här och bloggat kom äntligen det efterlängtande regnet, det behövdes verkligen.

På förmiddagen idag har jag varit på min arbetsplats 8 - 12 och vaccinerat. Fick ytterligare några arbetstillfällen under sommaren och fick också lite info inför höstens vaccineringar. Kul! 

Ha en fortsatt fin vecka alla ni som hittar hit till min blogg! 

Hälsningar och kram till er alla från Kerstin 💚💚💚