03 december 2011

Stresskursen

Stressutbildningen i onsdags var mycket repetition av sådant jag hört och läst tidigare men jag fick även med mej lite ny kunskap. Ämnet tål att upprepas, att nötas in för att så småningom få mej och andra att ändra sitt beteende och livsstil. Stressen kan vi inte ta bort men min egen hantering av stress kan jag påverka. Det finns tre olika sätt att agera vid stress: Lida, agera och/eller acceptera. Att lida är förstås det sämsta alternativet. Acceptans innebär naturligtvis inte att jag tycker om allt som händer eller att jag vill fortsätta ha det så... Det innebär att jag ser och erkänner tillvaron som den är - förändrar det jag kan ändra och lämnar det jag inte kan påverka.
I helgen är vi hemma och tar hand om oss själva och hemmet. Jag ska njuta av att bara vara. I kommande inlägg blir det mer tips och råd från "Stresskursen".

Inga kommentarer: