21 oktober 2017

Ett mycket märkligt möte

I veckan var vi som är medlemmar i Vårdförbundet (VF) på min arbetsplats inbjudna till ett lunchmöte med besök av representant från VF. Eftersom jag har arbetat som verksamhetschef i 11 år och tidigare som Vårdenhetschef och innan dess samordnare är det mycket längesedan som jag var inbjuden till ett sådant fackligt möte.

Alla är samlade i konferensrummet kl. 12.00 med egna lunchlådor och mötet börjar...
Representanten från VF börjar mötet med att säga: 
- Jasså du Kerstin, du arbetar på golvet nu!?
- Eh, vad menar du, svarar jag
- Jo, du är väl inte chef längre?!
- Det stämmer, och jag arbetar som sjuksköterska.
- Jahaja, vad gör du då? När du var chef var du väl inte sjuksköterska!?
- Jag är astma-KOL-sjuksköterska och arbetar även i Vårdcentralens telefonrådgivning, vilket jag även gjorde på deltid när jag var verksamhetschef.
- ... 

Är det så utsända från VF ser på sina medlemmars arbete? Att det fantastiskt fina, proffsiga arbete som alla sjuksköterskor utför i direkt patientarbete är att "arbeta på golvet". Låter inte det ganska nedsättande om det arbete vi utför? Är det verkligen OK att uttrycka sig så nedvärderande om medlemmarnas arbete inför sina medlemmar? Borde inte utsänd från VF i stället lyfta sina medlemmar och det fantastiskt fina arbete som utförs?
Det är möjligt att representanten inte tänkte sig för, att hon inte menade att nedvärdera en yrkeskårs arbete inför medlemmarna. Men... vi förväntar oss en mer verklighetsförankrad och professionell syn på vårt arbete från VF:s utsända.

Mötet fortsatte på samma sätt ungefär, med okunskap, felaktiga fakta, utlämnande av andra medlemmar osv, osv. 

Skärpning Vårdförbundet! Jag som medlem i VF skäms för att tillhöra ett förbund som har så dålig koll på sina representanters kompetens och bemötande.

Inga kommentarer: