15 maj 2011

Slottsbesök

Här har jag tillbringat söndagseftermiddagen. Jag fick följa med min systerslottsbesök till Ljungs slott.
Jag tror att vi har gått igenom vartenda rum i slottet, t.om. vind och källare.
De flesta rum är omöblerade. Slottet har varit obebott sedan 1939. Nu ägs slottet av min systers tidigare arbetskamrat som bor i en av flyglarna.
Mycket är bevarat från tiden då slottet byggdes och det var ganska längesedan. Det byggdes under tiden 1774 - 1795. Byggherre var greve Fredrik Axel von Fersen d.ä.
Underbart vackra fönster ut mot försommargrönskan.
Paradvåningens kakelugnar är dekorerade i blått och vitt.
Vi har gått i många trappor idag. Tänk att få gå omkring i ett slott och titta på allt i flera timmar!
Nu har vi kommit till det stora slottsköket. Jag älskar de stora, vackra fönstren
Här har det lagats mat till von Fersen d.ä. och d.y. Det sägs att även drottning Marie-Antoinette har varit här och hälsat på Hans Axel von Fersen d.y. Här har även fam. Gyldenstople och fam. Mecklenburg fått sin mat tillagad då de bodde på slottet. 
Slottets ägarinna tog även med oss ned i källaren och upp på vinden. Här är några bilder från vinden. Det blev inga bilder tagna i källaren, tyvärr. Det var mörkt, vi fick hålla i ficklampor och helt plötsligt öppnades en av källardörrarna alldeles av sig själv...
 Slottsvinden
Utsikt från slottsvinden - alldeles underbart vackert! Mer finns att läsa om Ljungs slott på http://www.ljungsslott.com/

Inga kommentarer: