07 maj 2012

Rättvisa och krav

Igår köpte vi ett apelsinträd, jag putsade fönstren i vårt arbetsrum och så här blev resultatet.
Träffade också Arwid en stund igår :) och vi hälsade även på mina föräldrar.
Idag har det varit en tuff måndag på olika sätt. Jag försöker observera det som händer och sker, acceptera det och sedan välja att agera eller låta det passera (allt enligt mindfulness).
Sambo J filosoferade ikväll över hur begreppen rättvisemärkt och kravmärkt gäller våra liv. Det kanske inte bara gäller kaffe, choklad och andra varor i mataffären utan det kanske även gäller hur vi lever våra liv. Hur rättvis är jag och hur väl uppfyller jag kravet på att bli en omtänksam medmänniska? Hur blir jag rättvisemärkt och kravmärkt?   

1 kommentar:

Gunilla sa...

Får mig att tänka på begreppet "hållbar utveckling" som innefattar både ekologiska, sociala och ekonomiska aspekter...