12 oktober 2018

Öland i oktober

Öland i oktober har varit fantastiskt fint, vilket underbart väder med strålande sol och 15 - 20 grader varmt. Vi kom fram till Borgholm i onsdags eftermiddag. Resan dit tog c:a 4 timmar och vi körde två timmar var, rättvist och jämlikt ;)
Vi har bott i fint och trivsamt rum på Hotell Borgholm. Vi hade fönster och fransk balkong ut mot gatan. Maten på hotellet är i absolut toppklass, det godaste vi någonsin har ätit. Restaurangen har ju också en stjärna i Michelin Nordic Guide 2018.
Mysig lounge med öppen spis (syns ej på bild) vid hotellets entré och reception.
Här i matsalen åt vi lunch och middag, frukost serverades i en annan del av restaurangen med utgång mot innergården.
Innergården är som en liten öländsk oas med många fina växter, små träd, krukodlingar, örter och kryddodlingar. I morse efter frukost gick vi omkring en stund här, njöt av morgonsol och härliga dofter från kryddväxterna.
Vacker mur med kalksten från Öland i hotellets innergård och en jättefin trädgårdsgrupp med bord och stolar som passar in i miljön.
Här är en del av kryddodlingen, helt underbar och vilken växtkraft. Det märks att det är en annan odlingszon här. Här växer olika sorter timjan, salvia, libbsticka, rosmarin m.m.
- Äppelträdet borde klippas ur lite bättre, tyckte sambo Jens. Här syns även fotografens skugga på bild =)
I den här lilla trädgården med stenmurar, stengångar, underbara kryddodlingar, alla krukor med växter, små träd och buskar trivdes jag. Smakfullt, trivsamt och vackert!
Här kommer några matbilder från onsdagkvällens middag. Här är förrätten: Rökt vildand, svarta vinbär, rödbeta, pepparrotskräm, svamp och lite gröna blad. Missade helt att ta en bild på huvudrätten tyvärr. Vi åt fisk i alla fall med variation på olika sorters kål - supergott!
Jag åt denna ljuvliga dessert d.v.s. randig choklad, sorbet på körsbär, dulce de leche, färska hallon, en kvist mynta, flarn och nötcrisp. Gott men mäktigt, orkade inte äta upp chokladen.
Här har vi sambos dessert, några olika ostar med marmelad och nötbröd. Han orkade inte heller äta upp allt...
Vi avslutade middagen med te/kaffe i hotellets lounge. Då serverades ett litet tilltugg som kallades tegodis och bestod av en liten timjanfudge, lakritschoklad och passionsfruktsmarmelad.
Efter all den goda maten och en god natts sömn var vi nästa dag redo för att ta oss an Alvaret på Öland. Mer om detta i ett annat blogginlägg.