23 april 2024

Kreativ förmiddag

Idag tog jag fram symaskin och sylåda eftersom Lo hade bett mej laga en av hennes pyjamasbyxor som hade hål på ett knä. När jag letade fram sylådan hittade jag även denna fina låda.

Inuti lådan finns alla dessa gamla fina spetsband som jag tror att min farmor tillverkat för länge, länge sedan. Några band är troligen knypplade och några ser ut att vara virkade, men jag vet inte riktigt. 

Tänk vad roligt och fint det skulle vara att kunna använda denna "skatt" på något sätt. Några band har jag använt tidigare när jag sytt små täcken till Lo:s och Tuvas docksskåp, dockor och nallar. Men... här finns ju hur mycket som helst som bara ligger och väntar på att användas. Tar gärna emot förslag på vad detta kan användas till.

Jag fick lappa och laga Lo:s pyjamasbyxor med en bit tyg som jag hade hemma. Vet att det finns laglappar att köpa som man stryker på men dessa brukar inte sitta kvar särskilt länge. Jag är inte särskilt bra på att sy men tycker att det blev ganska OK ändå. Nu kan Lo använda sin pyjamas igen.

När jag var klar med symaskinen började jag med ett Grattis-kort till Tuva. Det blev inte färdigt idag men det gör inget,  jag har gott om tid.

När jag letade fram mina sygrejer fick jag syn på min blomsterpress. Plockade några penséer från balkongen och la dem i press. Jag kan visa resultatet sedan, när det är färdig-pressat. Köpte denna lilla blomsterpress på muséet i Varbergs fästning för några år sedan.

Det blev en ganska kreativ förmiddag idag. Efter lunch gick jag promenad till bokhandeln och bytte bok i bokcirkeln "Läslustan". När jag sedan gick strandpromenaden hem kändes det riktigt skönt i luften och man kunde ana solen bakom molnen.

Har precis pratat med äldsta syrran i telefonen. Mina systrar med män plus två vittnen har haft bouppteckningen efter mamma Vera idag. Så jag fick rapport om att allt hade gått bra. 

I morgon bitti tar jag cykeln till Läjeskliniken för ett förmiddagspass med vaccinering.

Inga kommentarer: