21 juli 2018

Västkust, Varberg och Vallersvik

Utsikten från hotellrummet i Varberg var inget att klaga på! Vacker solnedgång efter varma och soliga dagar. Vi har varit på stranden, jag har badat i ett ljummet hav och vi har shoppat lite. Tyvärr råkade jag boka in våra Varbergsdagar samtidigt som det var Hallifornia d.v.s. en festival i Varberg som lockar c:a 40000 besökare. Ni som känner mej vet att jag inte gillar folkmassor, festivaler, marknader och sådant. Men... jag klagar inte, vi har haft det bra med underbart väder och svalkande vindar från havet.
Hotell Fregatten, som vi bodde på, är granne med Kustbageriet =) Här bakas det surdegsbröd från grunden i stenugn på ekologiskt mjöl från Limabacka Kvarn i Väröbacka. Här är en bild från Kustbageriet där man kan sitta och fika. Vi köpte med oss lite hem =)
På vägen hem idag stannade vi en stund i Vallersvik. Jag badade och jag tror att jag var i det ljumma havet i c:a 1 timma. Det var underbart skönt och härligt! Vallersvik har en fantastiskt fin badplats, den bästa som jag känner till. Härlig strand med både gräs, sand och klippor, klart och rent vatten med en superfin sandbotten, ingen tång eller en massa annat sjögräs men en och annan manet kan finnas.
Jag skulle nog kunna skriva många blogginlägg om Vallersvik. Här var jag på somrarna då jag var barn. Det var underbart, lite läskigt och ett mycket frikyrkligt område med allt vad det innebär. Bryggan ut i havet har alltid sett exakt likadan ut! Där har jag stått och frusit många gånger som litet barn, då tyckte jag att havet var läskigt, kallt och skrämmande.
Jag har också varit i Vallersvik många somrar tillsammans med mina barn då de var små. Vallersvik är en speciell plats även för dem.
Mr J vaktar väskan när jag badar. Han brukar säga att Vallersvik är en historisk och viktig plats för min familj. Och det stämmer verkligen, det är något speciellt med Vallersvik utöver att det är en fin och vacker plats. Men... jag gillar dock inte den sektliknande frikyrkoandan som råder på platsen, kanske är det bättre nuförtiden... 
Här låg jag och badade i c:a en timma idag. Det var inte trångt precis, jag hade gott om utrymme för att simma och plaska omkring. Visst blir man lite som barn på nytt då man badar? Att simma omkring där i havet är bland det bästa jag vet, en härlig känsla och lite svårt att beskriva med ord.
Nu är vi hemma igen och jag har räddat livet på tomaterna med en massa vatten. Det var härligt att resa bort och skönt att komma hem. 

Inga kommentarer: