02 augusti 2018

Miljöombyte

Efter att ha målat garage, kört jord och plockat vinbär kände vi att det var dags för lite miljöombyte, att åka hemifrån. Vi som har trädgård med odlingar + två katter kan inte vara borta särskilt länge. I denna värme och torka behöver vi vattna varje dag, katterna måste enligt lag ses till minst en gång per dygn. Jag googlade på (lyxiga och ekologiska!) hotell i vårt närområde och hamnade mitt i mörka Småland. Det gick bra att få checka in nästan en hel timma för tidigt.
Badrum med stort fönster ut mot naturen och Nissan precis nedanför.
Härligt, rymligt rum med balkong och mycket utrymme för väskor, skor och annat.
När vi kom fram satte vi oss på balkongen, åt våra matsäcks-mackor och hade denna fina utsikt.
Efter mackor och lite relax på rummet gick vi en promenad på c:a 1 km till en badsjö i skogen.
Sambo tog en bild på mej när jag försökte komma ut i vattnet. Det var sandstrand och långgrunt i badet men en ganska sunkig botten med brunt och grumligt vatten vilket troligen är helt normalt för en sjö i skogen. Jag som är en riktig badkruka vill helst ha optimala förutsättningar när jag badar, d.v.s klart och ljummet vatten, fast och långgrund sandbotten utan sjögräs och läskiga kryp. Jag lyckades i alla falla att doppa mej och det var svalkande och skönt. 
Igår kväll serverades tre rätters middag i denna fina matsal. Middagen ingick i vår bokning, maten var god och vällagad men... vi hade ingen möjlighet att påverka menyn, det var liksom bokat och klart. Förrätten var god och fräsch med bl.a. limegravad lax. Huvudrätten d.v.s. kalvytterfilé  serverades efter 1 timma och 15 minuter. Potatis och tillbehör smakade bra, men jag gillar inte stora, maffiga köttbitar. Jag måste komma ihåg att säga till om det i fortsättningen. Desserten åt vi utomhus och det smakade bra. Efter all den goda maten återvände vi till vårt rum och satt länge på balkongen i den ljumma sommarkvällen.  
I morse åt vi god frukost på altanen utanför matsalen. En liten Norrgavel-hörna fanns i entrén in till matsalen. Kanske undrar ni var vi har varit??? Det går bra att gissa i kommentarsfältet =) Vinnaren får gärna komma förbi och hämta något från våra odlingar! Lycka Till!

2 kommentarer:

Razzy sa...

Härligt med lite Miljöombyte och det ser jättemysigt ut, tänkte först Hestraviken eller Hooks men får inte riktigt ihop utsikten från Matsalen. kram Eva

Kärrans blogg sa...

Bra gissat av dej Eva! Vi var i Hestraviken =) Vi har inte varit på Hooks ännu men kanske blir det ett besök där i september.
Kram