23 juni 2019

Midsommar 2019

Vilken fin och härlig midsommarhelg vi har haft! Jättekul att Adam varit här, att hinna prata, umgås och göra roliga utflykter tillsammans. Vi har ätit mycket god mat och vi har ätit upp en hel midsommartårta. Det är sambo Jens som står för matlagningen och jag har bakat tårtan.
På midsommaraftons kväll var det en så fantastiskt fin solnedgång. Vi gick en sen kvällspromenad för att få uppleva den ljusa sommarkvällen så länge som möjligt. Den här bilden är tagen vid 22-tiden med kameran i min mobiltelefon.
När vi tittat färdigt på solnedgången fortsatte vi promenaden hemåt. Vi hörde då ett ganska gällt och intensivt fågelläte som kom närmare och närmare när vi gick. Plötsligt såg vi i ett träd, alldeles intill oss, två små kattuggle-ungar som satt på var sin sin gren och tittade på oss. De skriade ganska högt och intensivt, ropade troligen på sina föräldrar som levererar mat till dem. Jättekul att få se två små ugglor så nära. Även denna bild är tagen med kameran i min Huawei.
Dags för utflykt på midsommardagen! Vår ambition är att besöka utflyktsplatser där vi inte varit tidigare. Vi packade matsäck efter frukost och tog bilen till Västanvik norr om Motala. Vi parkerade vid en liten hamn och gick sedan på en vandringsled som är en del av Östgötaleden. Vacker natur precis intill Vättern!
Det var lätt att hitta rätt på skogsstigar, klippor och berg. En del av vandringsleden var spångad som ni ser på bilden.
 Den spångade leden gick igenom skogen.

Första delen av vandringen gick utmed Hämtningsviken.

Sedan kom vi fram till öppet vatten där vi såg över Vättern till västgötasidan. Härligt med sol och klarblå himmel

Härligt att vandra i denna fina skärgårdsliknande miljö utmed Vättern.

Äntligen dags för det efterlängtande fikat! Vi hittade ett fint och nybyggt vindskydd vid Vätterns strand där vi packade upp vårt fika. Gott med mackor, te och så Sportlunch förstås ;)

Vättern
Vi turades om att bära ryggsäcken =)
Härligt att vandra så nära Vättern, att höra vågornas brus, njuta av fina naturen och trevligt sällskap. Sista delen av vandringen var på grusvägar tillbaka till bilen på parkeringen och då blev jag lite haltande igen men annars gick allt väldigt bra.
På vägen hem från vandringen stannade vi i Medevi Brunn. Mer om det i nästa inlägg.