12 november 2021

November - en härlig tid

Fortfarande har vi lite ätbart i våra odlingslådor. Myntan växer och trivs bra i det milda och soliga novembervädret. Vi använder mynta i yoghurt som sås/dressing och jag dricker mynta-te ibland. Många kanske tänker på drycken Mojito när man ser mynta. Har faktiskt inte druckit Mojito någon gång, inget jag saknat eller längtar efter.  
Vi kan fortfarande gå ut och plocka persilja. Vi har skördat massor av persilja tidigare, hackat ner och frusit in men härligt att kunna plocka färsk direkt från landet så länge som möjligt.
Till dagens lunchmacka gick jag ut och plockade lite sallad. Den här salladen sådde jag ganska sent på säsongen för att kunna plocka under hösten. Den växer inte lika fort nu som på sommaren, den har små, späda och goda blad.

Kaprifol som blommar vid garageväggen. Doftar inte lika mycket nu som den gör på sommarkvällarna. 
Massor av vindruvor blev det i år. Inte så goda att äta, väldigt sura och med stora kärnor. Kanske är det tänkt att man ska göra vin på dem? Får väl bli vinodlare nu när jag slutar jobba =)
Vi har börjat mata fåglarna nu. De brukar sitta i Åkerö-trädet innan de flyger fram till fågelmaten.
Har aldrig lyckats fånga en nötväcka på bild tidigare, men idag gick det bra.
Kolla vad sambo Jens pysslar med idag! Bakar lussekatter! Ser fram mot att äta en alldeles nybakad sedan.
Här ser man att vår utsikt från köksfönstret har ändrat sig lite. Det byggs massor av hus här nu. Det var nio hus på området när vi flyttade hit 2012, nu är det tjugonio.
Älskar den fina ljusbågen som mellansyrrans man Anders och dotter Zara tillverkat. Den passar superbra i vårt köksfönster och lyser så vackert.
Anders och Zara har fått inspiration till ljusbågen från Anders pappa Gösta/Zaras farfar som tillverkade många ljusbågar under sitt liv. Anders och Zaras ljusbåge är en modernare version av originalet Staffansbåge.
Mina föräldrar hade en Staffansbåge som Anders pappa och Zaras farfar tillverkat. Staffansbågen är fin som julprydnad, Anders och Zaras ljusbåge kan man ha framme jämt. 
Den här bilden är från julen 2008 då mina föräldrar bodde kvar i sin villa.
Under tiden som jag suttit här och redigerat bilder och bloggat har det spridit sig god saffransdoft i huset. Nu har vi smakat årets första lussekatter. Vi provade även årets glögg som smakar glögg med smak av apelsin. Jag är kräsen när det gäller glögg, jag vill att den ska smaka glögg, inte vara för söt och absolut inte för mycket alkohol. Årets glögg var nästan helt perfekt, lite för söt men annars jättegod. Jens tyckte att glöggen smakade lite som Mollipect.
Det blev ett långt blogg-inlägg med varierat innehåll, det är bara att hålla tillgodo ;)
Nu hoppas jag att ni alla får en jättefin och mysig novemberhelg!

Inga kommentarer: