14 november 2021

Vi två firade båda två

När min äldsta syster med man fyllde jämna år tidigare i år fick de som födelsedagspresent lunch och eftermiddagsfika tillsammans med oss. Igår fick de äntligen uppleva presenten. Vi bjöd vi dem på lunch på fina Ombergs Turisthotell och sedan fika hemma hos oss

Jag tog inte en enda bild igår, jag njöt av stunden utan att dokumentera. Bilden ovan är är från juli 2019. Bilderna på vår tre-rätters-lunch igår är tagna av Jens.

Vi hade bokat bord för fyra med tre-rätters lördagslunch. På Ombergs Turisthotell får man alltid mycket vällagad och god mat med det där lilla extra som gör att allt blir en njutbar upplevelse utöver det vanliga. Det som serveras är närproducerat och/eller ekologiskt framställt utifrån säsong.

Gårdagens förrätt var tunt skivade betor, rökt sik, krossad potatis, dill, brynt smör och agriedoux.

Till huvudrätt ät Jens rödvinsbräserad oxkind med rökt sidfläsk, picklad lök, grillat äpple och potatispuré som på bilden ovan. Vi övriga tre åt halstrad gös med persiljerisotto, kryddiga rostade morötter och musselveloté. Syster och jag drack vatten till maten, herrarna drack lättöl.
Desserten bestod av helt underbar havtornsglass, kaffebavaroise och mandelkrisp. Till detta drack vi var sin kopp kaffe.
Vi åt, pratade och hade det jättetrevligt förstås. Framåt eftermiddagen åkte vi hem till oss. Jag tände brasa och en massa ljus, vi satt i soffan, fikade och pratade. En jättetrevlig och mysig dag, härligt att vara tillsammans.

Inga kommentarer: