08 januari 2019

Jordnära längtan

Denna snöslaskiga dag känns det bra att veta att fröer till kommande odlingssäsong är beställda. Några ska drivas upp inomhus och ska därför sås i slutet av februari. De flesta frösorterna ska sås direkt i odlingslådorna i maj - juni. Två sorters chili är beställda d.v.s. Cayennetta som på bilden och Anaheim. Vi brukar få riklig skörd av chili som vi sedan torkar och lägger i glasburkar innan de används i matlagningen.
Förra året gick det inte alls bra med dillen. Jag satsar på nya fina frön och ser till att så dill på annan växtplats i år. Vissa år blir dillen superfin och vissa år blir det inte alls bra.
Förra året var det första gången som jag drev upp tomater från frö och det gick ju jättebra =) I år provar jag några nya sorter. Jag gillar riktigt mörkt röda tomater och köpte därför frön till körsbärstomaten "Black cherry".
Tyckte även att den här tomaten "Kakao" ser god och läcker ut, den skiftar i rödbrun nyans. Förra sommaren planterade jag ut tomaterna i krukor på altanen. De såg lite vildvuxna och rufsiga ut framåt sensommaren så i år kommer jag att plantera ut dem i odlingslådorna med kraftiga stöd att binda upp dem i.
Jag har även köpt frön till sommarblommor bl.a. ringblomma. Jag älskar ringblommor! De är enkla, anspråkslösa och blommar hur fint som helst långt in på hösten till frosten kommer. Blir glad av alla olika nyanser av gul-orange. De är fina att plocka in också, en ringblomma i en liten vas blir hur fint som helst.
Alla dagens bilder har jag lånat från Impecta

3 kommentarer:

nillahalsaharmoni sa...

Så gott och klimatsmart att kunna odla själv - att ha plats för odling. Vi har en lite radhusträdgård och en del av trädgården ligger åt norr, så det är inte så bra om man vill odla. Tomatplantor brukar vi ha på balkongen. Tack för dina tips!
Trevlig helg!
Kram Nilla

Kärrans blogg sa...

Ja, det känns väldigt bra att kunna odla så mycket på ganska liten yta. Jag är bra på att odla och skörda och sedan tar min sambo hand om resten =)
Den här helgen åker vi till fina Göteborg och träffar mina barn. Det blir middag och "Ringaren i Notre Dame" på Göteborgsoperan i morgon kväll.
Önskar dej en trevlig helg!
Kram Kerstin

nillahalsaharmoni sa...

Åh, så trevligt! Välkomna till Göteborg!
Kramis