03 januari 2019

Ett bra liv är inte bekvämt

Nu läser jag: "Ett bra liv är inte bekvämt - en bok om mental styrketräning" skriven av Clas Malmström. På framsidan av boken står också att boken är för dig som vill prestera på topp, tåla stress, njuta av livet och ha en god hälsa.
Som ni förstår handlar boken om att det krävs vissa ansträngningar för att ha ett bra liv. En god hälsa och ett bra liv är inget som man får av sig självt.
"Att undvika allt som är obehagligt, krävande och jobbigt är på lång sikt ett hinder för att uppnå hög livskvalitet, meningsfullhet och livsglädje." Författaren skriver också om vikten av att ibland vistas utanför sin komfortzon för att inte gå miste om upplevelser som man mår bra av.
I boken får man många övningar och verktyg  för att träna upp olika färdigheter där man upplever sig svag/otillräcklig. 
Boken är bra för mig, jag gillar att läsa tydliga fakta med konkreta råd. Jag tar till mig det mesta i boken och tränar för fullt. Framför allt behöver jag träna på att vistas utanför min komfortzon, det är lätt att bli alldeles för bekväm utan att tänka på att man då kan missa mycket i livet. 

2 kommentarer:

nillahalsaharmoni sa...

Det låter som en riktigt bra bok! Ska se om den finns på biblioteket. Jag behöver också träna på att gå utanför min komfortzon. Det finns fler områden att jobba på inom det "tänket."
Gillar annars inte "självhjälpsböcker", men det beror en del på själva innehållet och på hur kunnig författaren är.
Kram Gunilla

Kärrans blogg sa...

Hej! Den här boken kan jag rekommendera. Jag har läst väldigt många s.k. självhjälpsböcker eller böcker för personlig utveckling. Den här boken är bland det bättre jag någonsin läst, inget "flum".
Kram Kerstin