17 januari 2019

Känsla av sammanhang

I boken "Ett bra liv är inte bekvämt" finns en självtest för hälsoläge, mental styrka och stresstålighet. Det tog en liten stund att genomföra testet och det var lite krångligt att räkna ut poängen men... jag klarade det =)
Bl.a. får man i testet fram sitt resultat för KASAM som står för känsla av sammanhang. Mina KASAM-poäng blev helt normala, där genomsnittet är för friska personer. Enligt boken kan en verkligt KASAM-stark person utsätta sig för svårare utmaningar och tåla mer komplexitet i tillvaron än en KASAM-svag person. Men som sagt är jag inte KASAM-stark och inte heller KASAM-svag utan någonstans mitt emellan.
I testet framkom också att min starka sida är fysisk energireglering. Det innebär en god förmåga att upprätthålla goda vanor avseende motion, näring och måttlighet med gifter. Min svagaste sida var samhörighet/stöd. Det innebär att aktivt skapa gemenskap, ge och ta emot stöd och bekräftelse, investera i viktiga relationer och förankra sig socialt och geografiskt. I boken finns (tack och lov)  övningar och verktyg för att förbättra sina svaga sidor. Blev lite förvånad över att samhörighet/stöd är min svagaste sida.
Dagens bilder tog jag i lördags kväll efter vårt besök på Göteborgsoperan

Inga kommentarer: