13 juni 2019

Konst- och kulturresa

I tisdags förmiddag satte vi oss i bilen och körde till Karlstad för att se Lars Lerins utställning i Sandgrund som numera är hans permanenta konsthall.
Här finns mycket fint att se förstås. Det är något speciellt med ljuset och känslan i motiven.
 Vi gick omkring och tittade länge, sedan gick vi tillbaka och tittade en gång till.
Här kan man tro att det är en bokhylla med gamla pärmar och böcker men detta är också målat av Lars Lerin.
Från Karlstad åkte vi vidare mot Grythyttans Gästgivaregård där vi åt middag på kvällen och övernattade. Här sitter sambo J vid vårt bord där vi serverades en fyra-rätters-middag. En massa vinglas på bordet som ni ser men... vi valde bort vin-paketet.
Här är den goda förrätten med bl.a. lax, löjrom, nässlor och sparris. Till huvudrätt åt jag fisk (fjällröding) och sambo valde i stället kött (hängmörad biff), därefter några goda ostar och som avslutning en ljuvligt god dessert med citronglass på en liten mandelkaka.
Efter dessa fyra rätter kände vi oss lagom mätta, inte proppmätta tack och lov.
Sedan var det dags att gå över gatan till vårt rum nr. 24 där vi sov gott i sköna sängar. Morgonen därpå fick Jens öppna paket på sin födelsedag =)
Nästa dag blev det några timmar i bilen igen när vi åkte till Mora och Zornmuséet. När vi kom fram började vi med en lättlunch på Café Zorn. Det var fin och mysig miljö men vår lunch var en stor besvikelse. Jag hade läst på deras hemsida att de pga den unika miljön och gediget mathantverk blivit omnämnda i White Guide Café. Men som sagt... det vi åt till lunch där var inte vällagat. Men... det gick ingen nöd på oss, vi hade sportlunch och Loka med oss ;)
Inne i Zornmuséet blev inte besvikna =) Fantastiskt fina konstverk och mycket intressant att läsa om konstnären.
många fina konstverk han skapat, denna förunderliga person Anders Zorn, helt otroligt vackert.
På vägen från Mora till Falun stannade vi på Ollesgårdens glasloppis som sambo Jens dotter tipsat om. Här har vi entrén...
Bland dessa enorma mängder glas hittade vi en liten vas och fyra dessertskålar.
Det fanns hur mycket glas som helst här och väldigt välordnat som ni ser. Jag kan verkligen rekommendera er alla ett besök i denna glasloppis som är något utöver det vanliga.
Efter c:a 4 timmars bilresa från Falun idag är vi hemma igen =)