27 juni 2021

Midsommarhelgen

Hej kära vänner! Nu är jag tillbaka efter några dagars bloggvila. Sista jobbveckan var plågsamt uttröttande, av olika orsaker, men behöver troligen aldrig mer behöva uppleva eller utsättas för liknande. Det var helt underbart att bara jobba halvdag i torsdags, checkade ut lite före 12 och åkte hem. Fixade med lite städ och gjorde fint inför midsommar. Hämtade Adam som kom med tåget 19.15 =) Vi åt underbart god middag tillsammans här hemma. Härligt att ha Adam här i midsommar!

Midsommaraftons morgon var lite mulen och regnig men det klarnade upp efter frukost. Adam och jag åkte iväg vid 11.30 mot ett utflyktsmål ganska nära. Vi hade med oss varsin Loka och några Sportlunch ifall vi skulle bli lite hungriga mellan frukost och lunch. När vi precis hade lämnat lilla Mjölby och körde på väg 50 mot Skänninge - Motala hördes ett konstigt dunk i bilen. - Vad var det för ljud? Efter några hundra meter kom det upp ett meddelande med varning på instrumentpanelen "Motorfel, ta bilen till service", några meter senare stod det "Allvarligt motorfel stanna bilen". Adam svängde av från stora vägen och vi stannade en stund. Startade igen och fick samma meddelande, temperaturmätaren var uppe på röd nivå. Vi rullade sakta iväg till en plats där vi kom ifrån vägen lite, en grusplan vid en skogsdunge. Jag ringde Mazda Assistans som skickade en bärgare. En Taxi kom och hämtade oss c:a 1½ timma senare och körde hem oss. När vi kom hem åt vi försenad midsommarlunch som Jens hade fixat. Det smakade helt ljuvligt underbart! Så skönt att vara hemma igen! Midsommaraftons kväll satt vi ute på altanen länge.

Midsommaraftons utflykt fick ett plötsligt abrupt slut på grund av något oklart fel på bilen som inte borde inträffa. Men... det blev i alla fall en fin midsommarafton och vi hanterade situationen med bilen och väntan ute i ingenstans väldigt bra.

På midsommardagen fick vi en hyrbil =) Efter lunch åkte vi iväg med bilen på midsommarutflykt. Adam körde hyrbilen hur bra som helst!

Vi åkte först till det nya naturreservatet "Motala Ströms ravin" som finns utanför Linköping i Ljungsbro. I reservatet finns nyanlagda gångar, spänger och broar. Det känns lite som regnskog eller djungel. Det var ganska varmt och kvavt med hög luftfuktighet men väldigt annorlunda, intensivt grönt och vackert.
Tätväxande lövskog, ormbunkar och annat grönt på ena sidan, lera... på andra sidan men en fantastiskt fin och välbyggd spång att gå på.
Anläggningen är inte helt färdigställd än, vi kom fram till ett stopp och där fick vi vända och gå tillbaka.

Själva anläggningen med gångar, spänger, broar, rastpltaser och bänkar får 5 av 5 p men natur-upplevelsen får endast 0,5 p. Vi såg nästan ingenting av strömfåran efter Motala Ström, det vi såg var mest tät lövskog, lera och sniglar. Men kul ändå att ha varit där =)
När vi satte oss i bilen sa Adam: - Nu åker vi mot stenarna...

Efter några mil på slingrande vägar kom vi fram till Lunds Backe mellan Skänninge och Fornåsa. När vi parkerat bilen var det bara att följa stigen i gräset till det mäktiga gravfältet.
Gravfältet ligger på en höjd i en bedårande vacker blomsteräng. Vilken tur att vi åkte hit, en av de finaste platser jag någonsin upplevt. Så vackert och stämningsfullt!
Det var hit vi skulle vi åkt på Midsommarafton om inte bilen lagt av. Nu kom vi hit i alla fall tack vare hyrbilen.
På gravfältet finns 82 resta stenar , 80 runda stensättningar och en domar-ring. Gravfältet är från järnåldern.

En vacker plats där man känner respekt och vördnad för de som skapat den här fina gravplatsen och för de som är begravda här.
vidunderligt vacker utsikt från gravplatsen Lunds backe. Här ser vi Skänninge i bakgrunden.
Samma utsikt men med lite annan skärpa i bilden. Det finns inget som är vackrare än en svensk sommardag
Ängen var full av dessa vackra blommor,
även blåklockor och liten cerise-rosa blomma samt ytterligare mängder av olika blommor.
Här är stigen i gräset mellan gravplatsen och parkeringen, som att gå i en portal av grönska.
Så grönt och vackert och vilken fin midsommardag.
Blåklint, Östergötlands fina landskapsblomma. Ett sädesfält låg intill gravfältet.
"Så grant står Östergyllen i sommarfager prakt, och skördarna, de gyllene de bölja..."
Adam betraktar
Efter utflykten rullade vi hemåt. På kvällen åt vi grillat med goda tillbehör, till dessert åt vi rabarber-jordgubbspaj med vaniljsås, vi satt ute länge tills vi började frysa, sedan tack för idag och godnatt.
Idag har vi skjutsat Adam till tåget. Han jobbar två veckor till innan semester. Adam jobbar på Cowi i Göteborg med byggnadskonstruktion, han har jobbat där sedan 2017 efter fem år på Chalmers.

Nu dags för lunch och sedan lite trädgårdsarbete =)