19 september 2021

Söndagsutflykt och lite annat

Idag gjorde vi en utflykt till Borghamn. Vi körde motorvägen till Ödeshög, sedan mot Omberg, körde över Omberg och ned på andra sidan, där ligger Borghamn. Här har det funnits kalkstens-brott, sedan början av 1100-talet.
Här innanför murarna är Borghamns Stenförädling AB och tillträde förbjudet. Men, man kan ju se in över muren, om man är lång. 
Väldigt speciell natur och speciellt ljus med den kalkrika marken.
Stora stenblock ligger utanför anläggningen. Troligen väldigt liten risk att någon kommer och stjäl dem.
Gick en promenad i hamnen och i området utanför stenförädlingen. Fint och vackert men kallt, bara +11 grader idag. Vår lunchmacka åt vi i bilen, för att slippa frysa.
I Borghamns Fiskebod köpte vi en nyrökt sik. Bilden är urdålig men jag satt i bilen och fotade genom framrutan. 

När vi kom hem var jag genomfrusen, drack te och svepte in mej i en filt och somnade... När jag vaknade hade jag tinat upp =) 
Sedan blev jag sugen på lite trädgårdsarbete. Klädde på mej varmt med dunjacka bl.a. och rensade häck. Att rensa häck är inte det roligaste jag vet men nödvändigt ibland. Det blir verkligen jättefint efter rensing och kantklippning, ser välvårdat ut. Efter några timmar i trädgården var det dags för middag. Vi åt den rökta siken med kokt potatis och yoghurt-majo-baserad sås med rom, dill och finhackad rödlök. Mmm underbart god middag!

Inga kommentarer: