31 maj 2023

Så mycket kul

Här kommer alla bilder från Göteborgs-helgen och lite till. Börjar med bilder från natur-reservatet Änggårdsbergen som vi besökte efter design-marknaden och lunch på Villa belparc i lördags
Vacker, tät och grönskande bokskog.
Här i natur-reservatet gick vi en lagom lång vandring i bokskog, på berg, genom ljung-hedar m.m. Helt fantastiskt att detta fina område finns i storstaden Göteborg.

Från Änggårdsbergen gick vi vidare till Botaniska Trädgården. I Japan-dalen blommade det fina näsduksträdet. Många beundrade det märkliga trädet med näsduks-liknande blomning.
I Rhododendron-dalen blommade alla vackra Rhododendron i rött, lila, rosa, vitt, orange och gult
Åh Gud så vackert!

I söndags besökte vi Göteborgs Konstmuseum i denna pampiga byggnad.

Tittar man åt andra hållet ser man i stället den pampiga skulpturen Poseidon skapad av Carl Milles.
Här är vi inne i konstmuséet och beundrar konstverket Karl XII:s likfärd målad av Gustaf Cederström 1878. Kanske har någon sett samma konstverk på Nationalmuseum i Stockholm, det är en kopia av målningen, så nu vet ni det.

Efter Konstmuseum och lunch tyckte vi att det var dags för en rundtur med Paddan. Adam åkte med Paddan senast när han var 11 år och jag har åkt med Paddan någon gång när jag var barn.
Det var kul och intressant att åka med Paddan i vallgrav, kanaler och ut på älven.

I måndags kväll gick vi en promenad upp på berget i området där Adam bor. Vi gick högst upp berget till utsisktsplatsen där man ser stora delar av Göteborg.
När vi kom ned från berget gick vi en runda på den vackra och enormt stora Kvibergs kyrkogård.
När vi kom tillbaka till Adam fixade vi god mat och delade på innehållet i den här burken, en blandning av grapefrukt och alkoholfri öl, 0,0% alkohol. Uppfriskande, läskande och god! Sedan satt vi kvar på balkongen och åt kvällens middag, till maten drack vi iskallt, uppfriskande kranvatten. 

Det var mysiga, roliga, aktiva, sunda och innehållsrika dagar i Göteborg! Så tacksam över allt roligt jag varit med om. 

Igår kom Lotta från Östra sjukhuset och hämtade upp mej hos Adam och körde oss hem till Läjet. Härligt att komma hem till Läjet igen. Den här fina vallmon hade slagit ut i trädgården och fler är på gång. Min elcykel hade kommit när jag var i Göteborg och senare på kvällen skruvade Arwid ihop cykeln till mej. Tack Arwid, jag hade aldrig klarat detta utan dej. Vi provcyklade sedan och det kändes jättebra.

I morse sov jag till 08.15! Är helt chockad över att jag sover så länge nu och att jag sover så helt otroligt jätteskönt hela natten. Efter dagens frukost åkte jag iväg med nya cykeln till naturreservatet Gamla Köpstad. Vilken härlig cykeltur och vilken underbar promenad i naturen vid havet.

Avslutar med några bilder från natur-reservatet Gamla Köpstad.
Känner mej så tacksam och glad över allt fint och roligt jag får uppleva här. Tack alla inblandade, tack hav och fin natur! Tack!

Inga kommentarer: