16 maj 2019

KOL-dag i fina Motala

Idag har jag tillsammans med 139 personer varit i Motala på utbildningsdag om KOL-sjukdomen. Det var den nittonde KOL-dagen, nästa år 20-års-jubileum. En intressant dag med givande föreläsningar. Jag som är astma-allergi-KOL-sjuksköterska tycker att detta ämne är intressant förstås, men... KOL är verkligen inte kul att drabbas av, tänk på det alla ni som röker.
De som röker mest är i åldern 45 - 64 år, lika mycket män som kvinnor. Rökarna står för 75% av all nedskräpning i Sverige. Fimparna består av 7000 olika gifter som inte bryts ned. Jag välkomnar den nya Tobakslagen från 1 juli 2019 som bl.a. innebär att lekplatser, uteserveringar, perronger, hållplatser, idrottsplatser och entréer till allmänna byggnader blir RÖKFRIA. 
Jag kom fram i god tid i morse och hann med en promenad i fina Motala. Efter lunchen hann jag också ut på en kort promenad och tog några bilder. Det var skönt att sitta på en bänk och bara titta ut över vattnet innan jag återvände till eftermiddagens föreläsningar.
Arwid skickade en liten film på Lo som ligger i sin vagn och ser ut att vinka! Å vad hon växer och vad supersöt och gullig hon är. Det är så roligt att få bilder och filmer på Lo och även på övriga gänget i Göteborg =) 

Inga kommentarer: