05 juni 2020

Dannebrogen föll från himlen

I morse hissade danska sambo Jens den röd-vita flaggan eftersom det är Danmarks nationaldag idag den 5 juni. Så fint och vackert med "Dannebrogen" som fladdrar i vinden... Jag läste idag om Dannebrogen att den enligt legenden föll från himlen till Valdemar Sejrs trupper under slaget vid Lindanäs i Estland under tidigt 1200-tal. Inte visste jag då, när jag läste detta, att Dannebrogen skulle falla från himlen igen... inom en väldigt snar framtid...
Efter frukost åkte vi till Wreta Handelsträdgård utanför Skänninge och köpte fina sommarblommor. På vägen hem besökte vi Gripenbergs Gårdsbutik som ligger intill.
När vi kom hem planterade jag blommorna och sedan åt vi lunch. 
När vi sitter i köket och äter lunch ser jag plötsligt att den danska flaggan kommer svävande som ett stort segel från ovan och landar  på gräsmattan...
Troligen har den senaste tidens blåst orsakat ett slitage högst upp i fästet på flaggstången och i den byiga vinden idag blåste fästet sönder. Nu måste flaggstången fällas och fästet högst upp måste bytas ut. Att fälla flaggstång är inget som sambo och jag kan fixa själva, jag tycker det är superläskigt och svårt, lite för svajigt. 
Men... det blev jättefint med alla fina sommarblommor i krukorna och flaggstångsproblemet kommer säkert att ordna sig, dock inte till i morgon på Sveriges nationaldag.

Inga kommentarer: