05 november 2008

Acceptera och agera

Eftersom det bär iväg till Söderköping i morgon igen är dagens bild från Söderköping som det såg ut för fyra veckor sedan. Jag blev imponerad av att det var så mycket som blommade i oktober. Ska bli spännande att se hur det är nu.
Tyvärr tar jobbet alldeles för mycket energi. Jag har inget behov av några aktiviteter på fritiden. Det är skönt att bara vara hemma och ta det lugnt.
Nu läser jag boken "Att leva ett liv, inte vinna ett krig Om acceptans" skriven av Anna Kåver. Den här boken handlar mycket om medveten närvaro. Alla böcker jag läst om Mindfulness eller medveten närvaro återkommer till vikten av acceptans. Jag tyckte från början att det där med acceptans var helt värdelöst. Man kan väl inte bara vara passiv och acceptera vad som helst? Men, i den här boken förklaras acceptans med att välja att se, ha och stå ut med både den inre och yttre verkligheten utan att fly, undvika, förvränga eller döma den och handla utifrån denna verklighet effektivt och i riktning mot sina värderingar och mål. Att acceptera betyder inte att man automatiskt tycker att någonting nödvändigtvis är bra, rätt, riktigt, rättvist, vackert eller liknande. Det innebär rätt och slätt att se verkligheten som den är, utan skygglappar och utan värderingar. Du kan välja hur du ska reagera och agera på denna verklighet.
Jag tycker att den förklaringen känns OK. Det känns bra att veta att det är jag själv som väljer hur jag reagerar och agerar. Det var dagens Mindfulness och mina tankar i bloggform.
Nu väntar disk, tvätt och packning. Jag önskar er alla en trevlig kväll!

Inga kommentarer: