29 januari 2009

Livsglädje

Så här glad var jag när jag fick bada i poolen - uppvärmd saltvattenspool. (vad stort mitt ärr på underläppen ser ut...) Nu är vi tillbaka i verkligheten igen. Vilken kontrast det är att komma från lugnet i sol och värme till stressen på jobbet. Men, det gäller att inte låta sig bli stressad. Att kunna släppa alla tankar på jobbet då man är ledig. Jag läser boken "Livsglädjen och det djupa allvaret" av Peter Strang. Det är en fantastiskt bra bok som jag rekommenderar. Jag kan låna ut min när jag läst färdigt. Han skriver bl.a. att leva innebär osäkerhet. Våra värsta fiender i livet är tillitsbrist, otrygghet och oförutsägbarhet. Människans behov av tillit, trygghet och förutsägbarhet tycks vara gränslöst. "Att bli sviken av den man litar mest på skakar om en persons grundvalar." Han skriver också att varje människa är en ö men att vi genom relationer kan bygga broar till varandra.

Inga kommentarer: