02 januari 2009

Årets första jobbardag

Då var årets första jobbardag avklarad. Idag har jag jobbat som ssk i vår telefonrådgivning tillsammans med en kollega. Det var naturligtvis hög belastning i vår telefonkö idag. Jag kan inte låta bli att tänka på boken ("Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra" av Nisse Simonsson) jag läser för tillfället. Där skriver författaren: "Vi kan få folk att må bättre enbart med råd som vilken mormor som helst kan ge. Ät vettigt, rör på dig och ha roligt med dina vänner." Han skriver också att om vi följde dessa råd skulle vi kunna avsluta våra liv med fler friska år och 90% av de sjukdomar som drabbar oss skulle försvinna. På mitt jobb ska vi under 2009 arbeta mer aktivt med livsstilsfrågorna. T.ex. ska vi försöka få våra patienter att motionera mera. I boken jag läser skriver författaren att promenaden är den bästa medicinen. Tänk vad enkelt att promenera 30 - 40 minuter minst 3 ggr per vecka. Det är gratis och helt biverkningsfritt. Ev. kan det skapa ett beroende men man kommer att må mycket bättre, både fysiskt och psykiskt. Det var mina tankar idag efter en intensiv men rolig dag på jobbet.
Dagens bild är från Hus och Hem

Inga kommentarer: