10 december 2023

Att hitta sitt "ikigai"

Det var en gråmulen himmel idag men jag och kameran fokuserade på färg i det grå. Här är jag på väg nedför berget mot strand och hav.
All snö har smält och stranden ser ut som vanligt igen. Men stranden ser egentligen aldrig likadan ut, den ändrar sig efter väder, vind och årstider.
Härligt och skönt att höra havets lugna vågor rulla in mot stranden. 
Det var stora mängder tång som blåst upp på stranden. Tång kan se ut på väldigt många olika sätt, både i färg och form. Det gäller att se det vackra i de små detaljerna.
Här ligger tången kvar i vattnet, ser ut som ett litet träd eller en liten lunga med alla sina förgreningar.
Det känns som jag hittat mitt "ikigai" här i Varberg. Ikigai är ett japanskt ord som betyder ungefär "värdet med att leva", meningsfullhet. Okinawa i Japan är ett av världens blå zoner med ett ovanligt stort antal människor över 100 år. Anledningen till den långa livslängden där är en sund livsstil och deras ikigai, som är en tydlig bild av vad som ger dem meningsfullhet i livet. Just nu läser jag mycket och tittar på olika serier om detta intressanta ämne. 

Så skönt att få känna ro i livet och uppleva meningsfullhet, med allt vad det innebär, det är det mest värdefulla man kan ha.

Hoppas att alla ni därute har det bra och mår bra! 

Kram till Er alla från Kerstin

Inga kommentarer: