25 februari 2024

En mysig lördag i Göteborg

Hade en mycket innehållsrik och supermysig dag i Göteborg igår tillsammans med min vän Maria G. Maria är min barndomsvän och hon bodde sina första 11 år i Mjölby. Därefter har vi hållt kontakten genom alla år, helt otroligt egentligen, men så är det. Maria bor i Mölndal så det är enkelt och smidigt att ses numera.

Jag tog tåget från Varberg till Göteborg igår förmiddag och Maria mötte mig när jag klev av tåget. Vi flanerade genom staden och kikade i några butiker. När vi kom fram till Magasinsgatan gjorde vi ett besök hos Norrgavel förstås, som vanligt mycket fint att titta på. 

Sedan åt vi lunch rakt över gatan på "Fiskbar 17", en liten mysig restaurang som serverar utsökt goda fiskrätter i mysig miljö. Bilden ovan är lånad från restaurangens hemsida.

Alldeles intill butikerna på Magasinsgatan finns den mysiga butiken "Floramor och krukatös" på Kaserntorget. Ett obligatoriskt besök när man är i närheten. De hade en väldigt inbjudande entré till butiken med alla tulpaner på trappan, se bild överst.

Här är vännen Maria inne i butiken "Floramor och krukatös". 

Sedan gick vi vidare mot Auktionsverket på Tredje Långgatan för att besöka designmarknaden "à la London". Där fanns hur mycket som helst att titta på men vi styrde stegen upp till andra våningen där vi besökte min systerdotter Zara. Hon var där med sitt fina konsthantverk tillverkat av spillmaterial. Så utsökt vackert!  

Jag köpte ett fint skrin av Zara som jag kommer använda som pennskrin. Bilden ovan och nedan kommer från Zaras hemsida "GAZ. T Wood & Art". Länkar till hemsidan HÄR.
Maria köpte örhängen av Zara, till sig själv och till sin äldsta dotter.

Efter designmarknaden kände vi oss nöjda med Göteborg och tog bussen hem till Maria i Mölndal. Hemma hos Maria hade mannen Mats fixat kaffe, te och gott fika. Jättemysigt hemma hos Maria och Mats. Sedan skjutsade Maria mig till stationen i Mölndal där hon vinkade av mig när jag klev på tåget till Varberg.

Vilken mysig och rolig dag! Men skönt att komma hem igen och vila hjärnan efter alla intryck =)

Idag efter frukost gick jag min motionsrunda på Strandpromenaden till fästningen och tillbaka. Som vanligt stannade jag en stund på fina stranden vid Kusthotellet innan jag gick över berget och hem till mig.

Hoppas att alla mina fina bloggbesökare också haft en fin helg!

Kram till er alla från Kerstin 💙

Inga kommentarer: