04 januari 2020

År 2019 semester

I somras började min semester 6 juni och jag var ledig i 5½ veckor. Här kommer lite sommarminnen i ord och bild =)
Den 11 juni åkte vi till Karlstad för att se Lars Lerins konst. Det var väldigt mycket att titta på och att njuta av. Fantastiskt fint!
Vi åkte vidare till Grythyttans Gästgivaregård där vi åt middag och övernattade.
Sambo Jens hade födelsedag när vi vaknade till en ny dag i Grythyttans Gästgiveri. Han fick öppna födelsedagspresenter och efter en god frukost i Grythyttan åkte vi vidare till Zornmuséet i Mora.
Från Mora åkte vi mot Falun. På vägen dit stannade vi till hos Ollesgårdens Glasloppis. Köpte fyra fina dessertskålar, åkte sedan till Falun där vi övernattade och sedan hem till katterna.
Dags att fira midsommar med besök av Adam. Jag gjorde midsommartårta med fläderkräm och rabarberkompott. Ljuvligt god blev den =)
Adam och jag gjorde en midsommar-utflykt till norra delen av Vättern där vi gick på en del av Östgötaleden.
Härligt vandringsväder med fin utsikt och supertrevligt sällskap. Vi åt vår matsäck i ett vindskydd som låg precis vid Vätterns strand. På vägen hem stannade vi till i Medevi.
Den här bilden är tagen vid 22-tiden på midsommarafton då Adam och jag gick en promenad i naturen utanför oss. Då såg vi några uggleungar i ett träd. Vi hade en fin midsommarhelg, alltid lika kul och mysigt att umgås med Adam.
Sista helgen i juni var både Jens och jag bjudna till Strandnära på Öland. Det ar en födelsedagspresent till mej från Adam, Arwid, Lotta och Lo eftersom jag fyllt 60. Så här fint bodde Jens och jag.
På kvällen åt vi en fantastiskt god tre-rätters tillsammans. Lo var pigg och glad trots den långa bilresan från Göteborg till Öland.
Vädret var nästan för bra för att vara sant. Sol, varmt och klarblå himmel! Vi gjorde en härlig utflykt till Ölands södra udde.
 Här är stranden i Mörbylånga
Andra kvällen fixade vi egen middag i gästköket på Strandnära. Mysigt och härligt att kunna sitta  ute.
Lo är snart fem månader. Vilken underbart fin födelsedagspresent, vi hade så fina dagar tillsammans på Öland, ett fint minne för resten av livet =)
Efter Öland var vi hemma några dagar innan vi packade om och tog tåget till Stockholm. 

Efter Stockholm var Jens och jag ett dygn på Ombergs turisthotell med kammarmusik, tre-rätters-middag och underbar utsikt över Vättern och Östgötaslätten.
min sista semesterdag var vi tillsammans med syster och hennes man. Vi gick utmed kanalen och fikade/lunchade på Mallbodarna. Nästa dag d.v.s. den 15 juli började jag jobba igen.

Inga kommentarer: