30 januari 2020

Dagsljus

Idag kom tidningen "Hus och Hem" som jag prenumererar på. Eftersom jag är ledig idag har jag läst igenom hela tidningen nu =) 
I tidningen var det ett reportage som handlade om "Ta vara på dagsljuset" d.v.s. hur man inreder sitt hem för att se till att det finns gott om dagsljus. Avsaknad av dagsljus påverkar vår hormonbalans, energinivå, trötthet och vakenhet, aptit, sinnesstämning och prestationsförmåga bl.a. Förutom att ta tillvara på dagsljuset inomhus är det viktigt att komma ut i dagsljuset minst 30 min. varje dag läser jag i tidningen. Man får många tips och råd om möblering, färger och ljusinsläpp. Man föreslår bl.a. att ställa matbordet vid ett fönster. Det är precis vad vi har gjort hemma oss. 
Jag hoppas att de som  inreder arbetsplatser är medvetna om hur viktigt det är att ta tillvara på dagsljuset så mycket som möjligt.
Har också varit ute i dagsljuset idag c:a 1 tim på förmiddagen då jag gick min stavgångsrunda. 
Nu ska jag snart ta bilen till Motala och träffa mina syrror. Kul!

Inga kommentarer: