26 december 2021

Annandagen

Idag på annandagen fortsatte vi julfirandet ungefär på samma sätt. Adam och jag tog bilen, åkte iväg till Skogssjön där vi gick en vandringsled. Strålande solsken, minus 3 grader, i stort sett helt vindstilla, en superfin vinterdag.

Men var är Jens kanske någon undrar? När Adam och jag åker iväg på utflykter stannar Jens hemma och får lite egentid. Han är inte så förtjust i friluftsliv och vandringar, stannar hellre hemma, läser och tar det lugnt. 

I Skogssjöområdet är det väldigt speciell natur. Tack vare inlands-isens framfart är det ett kraftigt kuperat område med rullstensåsar och dalar/sänkor. Väldigt bra träning med många backar, både upp och ner. Idag gick vi blå spåret som vi aldrig gått tidigare. När Adam var yngre cyklade han MTB i området vid Skogssjön.
Utmed vandringslederna finns informationstavlor om inlands-isen och vad som hände när den smälte bort för c:a 10000 år sedan. Jag tycker att det är superintressant och spännande. Tycker också att Skogssjö-området är vackert och häftigt, väldigt annorlunda natur med sina rullstensåsar och dalar.
Hade trevligt sällskap också! Kul att vara ute på vinter-promenad med Adam, prata om allt möjligt och vara tillsammans.
I den här sänkan stannade vi en stund, det var ett magiskt vackert ljus och vi tog några bilder. Här på bilden har Adam hukat ner sig för att ta en fin bild.

I ungefär två timmar var vi ute och sedan dags att åka hemåt. När vi kom hem plockade jag fram lite julmats-rester till lunch och även rester av gårdagens lins-soppa. Sedan kaffe på maten, lite julgodis och relax. Nu har jag packat väskan för i morgon åker Adam och jag till Arwid, Lotta och Lo. Jens är kvar hemma eftersom vi inte kan lämna katterna själva. Kanske får Jens besök när vi är borta?

Ikväll äter vi Jens goda danska fläskstek med rödkål, sås, potatis och äppelmos =)

Inga kommentarer: