30 juli 2009

Att resa

Oj, vilken resa! Nu har vi kommit hem efter resan till Varberg med mina föräldrar. Det var inte vilken resa som helst utan en resa med två personer på 83 och och 86 som hade väldigt många minnen från långt tillbaka. Vi börjar resan 28/7 kl. 10.00 då vi hämtar mina föräldrar. Resan börjar och slutar i ösregn. V och G har själva fått bestämma vad de vill göra och uppleva på resan.

Första stoppet blir Huskvarna. Här på Bergsgatan 11 bodde V och G 1948 - 1952. Då var huset ett nybyggt tvåfamiljshus. Då jobbade G som brevbärare och V jobbade på ett litet bageri. De som bor i huset nu kom ut och pratade lite med oss.

Därefter åkte vi till Utsikten i Huskvarna. Det var långt att gå från parkeringen så V och G stannade vid bilen då J och jag tittade på den otroligt fina utsikten. Jag har aldrig kallat min föräldrar för mamma och pappa utan jag har alltid, så jag länge jag minns kallat dem vid deras förnamn d.v.s. V och G. Lite ovanligt kanske!
Efter Huskvarna åkte vi några mil innan det var dags för att stanna och dricka kaffe och äta mackor som V och G hade fixat. V och G tycker att det är Ok att vara med på bild i bloggen (J tycker också att det är OK men han har ju varit med tidigare).

C:a 15.30 anlände vi till Varberg. Efter att vi checkat in på Hotell Fregatten tog vi en promenad i solskenet. Här är V och G i Socitetsparken. Vi går sakta och stannar lite här och där och vilar lite på en parkbänk. V och G har aldrig tidigare bott på hotell så det var mycket som var nytt för dem.

Efter middag på hotellet blev J och jag "lediga". Vi tog en promenad förbi badhuset och fästningen och gick mot...

...det som en gång varit Apelvikens kustsanatorium. Här vårdade man tuberkulossjuka små barn som mådde bra av sol, vind och hav. Verksamheten startade 1902 och blev med tiden det största sanatoriet i Skandinavien


Vacker Västkust - klippor, himmel, hav och små blommor


Underbar kvällspromenad med solnedgång över havet.

Det blev många kort på allt det fina på stranden. Västkusten är vacker!
Vi promenerade tillbaka till hotellet igen, lite trötta efter resdagen. Den här resan blev också en resa bakåt i tiden, på olika sätt. V och G har många gamla minnen från den här platsen, liksom jag.Det här var första dagen. Jag har mycket mer att berätta om resan men tar en dag i taget.

2 kommentarer:

promenader på landet sa...

Hej! Vad kul och intressant att läsa om er resa! Kram från Ia

♥ Fyra årstider sa...

Vilken resa..detta kommer du alltid bära med dig.
Kram Lotta