01 juli 2019

Strandnära på Öland

När jag fyllde 60 i höstas fick jag bl.a. en weekendresa av och tillsammans med Adam, Arwid, Lotta och Lo. Nu i helgen har vi haft den resan och både jag och sambo Jens blev bjudna på denna fantastiskt fina vistelse tillsammans med dem. Vi har varit på södra delen av Öland och bott på fina "Eco by Strandnära". I det här fina rummet bodde sambo och jag.
Första kvällen åt vi trerätters middag i restaurangen på Strandnära. Även middagen för både mej och sambo ingick i min födelsedagspresent. Restaurangen är KRAV-certifierad d.v.s. Sveriges mest kända miljömärkning för ekologisk mat. Alla tre rätter smakade mycket bra förstås och vi hade en supertrevlig middag tillsammans. Även Lo var pigg och glad trots lång resa från Göteborg till Öland.
Efter middagen gick vi en promenad ned mot stranden och såg den magiskt fina solnedgången.
Dagen därpå i samband med frukost tog jag några bilder i restaurangen. Här satt vi igår kväll då vi åt middag tillsammans. Men då var det fint dukat på vita dukar.
Här åt vi vår frukost, kanske den godaste frukosten någonsin. Ekologiskt förstås, genomtänkt, vackert upplagt, ja.... helt enkelt perfekt.
Efter frukost åkte vi alla iväg till Långe Jan d.v.s. fyren på Ölands södra udde. Fyren var färdigbyggd år 1785.
Långe Jan är 41,6 meter och är Sveriges högsta fyr. Det är 197 trappsteg upp till toppen.
Adam, Arwid och Lotta gick alla 197 trappsteg upp till toppen och ut på plattformen och vinkade ner till mej, Lo och Jens =) Sedan åt vi lite matsäck som vi hade med oss, gick omkring i området, tittade på havet, snäckor, fåglar, kor och får.
 Lo låg i sin vagn och hade det bra
 Kollar in farmor
 och är hur söt som helst
 Här är det sola fötterna som gäller
och leka lite med gosedjur och speldosan i vagnen.
Efter en god lunch på "Ölands Söderbönor" i Mörbylånga gick vi ned mot stranden. Vi hade verkligen tur med vädret denna dag. Strålande sol och temperatur omkring 22 - 28 grader.
 Lotta tar bild på svåger Adam och havet =)
Bästa bröder Adam och Arwid
Sedan var det dags att åka tillbaka till Strandnära där vi tog en relaxstund vid havet.
Efter vila vid havet med vågornas brus var det dags att göra middag tillsammans i gästköket på Strandnära. Vi hade handlat på ICA i Mörbylånga tidigare på dagen. Vi satte igång med matlagningen och vilket bra "team-work" vi hade. Rätt som det var var bordet dukat och klart!
Dessa två behöver inte längre någon presentation, ni vet vilka de är och vad de heter =)
Sommarkväll, god mat och dryck, gemenskap och nya upplevelser på Öland. Man kan ju inte vara annat än glad =)
 Å så en massa mys med Lo, här är hon hos sin farbror Adam
 Lo har på sig kepsen som både Arwid och Adam har haft
 Lo har en väldigt fin och sval sommarklänning på sig, som hon verkar trivas i
Lo blir så jätte-glad av att skoja och busa med sin mamma Lotta som sitter mittemot
Efter god middag med dessert och sedan diskning var det dags för en promenad till stranden och den fantastiska solnedgången.
Innan det var läggdags tog jag den här bilden på en del av gården på Strandnära. I huset på bilden är gästernas kök, som var ett jättefint och välutrustat kök.
I morse var det dags för den goda frukosten igen. Här fanns allt man kan önska sig
Vi åt frukost LÄNGE, tog lite till och så lite frukt, och en kopp kaffe till osv, Sedan var det dags för oss att checka ut. Vi åkte norrut till Färjestaden allesammans, tittade lite i butiker och tog en fika på "Fredriks Bröd och Bakverk". På fiket hade jag Lo-mys länge för sedan var det dags för mej och sambo att åka hem.
TACK för den här mysiga helgen på Öland, den kommer jag alltid att minnas!