08 mars 2021

Härlig och innehållsrik måndag

Idag blev det en utflykt =) Vi åkte mot Väderstad där vi besökte butiken Väderstad Byggnadsvård. Vilken fin butik! Bilden är tagen på övervåningen men det är på entréplan de har det allra finaste. Vi köpte en ny kratta till våra grusgångar och ett doftljus med svag och behaglig doft av kåda.

Jag rekommenderar er alla att besöka den här superfina butiken!

Sedan åkte vi mot själva utflyktsmålet - Tåkerns Naturreservat. Vi parkerade vid Naturum och gick sedan en vandring på spångade leder genom vassen. Så skönt att vandra genom vassen i solsken och nästan vindstilla idag.
Härligt att komma upp en bit över vassen och se ut över Tåkern. Isen låg fortfarande kvar på Tåkerns vatten.
Vi gick en härlig långpromenad i vassen och på strandängarna. Vi såg mängder av gäss, en annan vandrare som vi mötte berättade att det var grågäss. Han hade räknat till 300 grågäss som betade på ett gärde i närheten.
Efter c:a 45 min promenad kom vi fram till en fin rastplats i solen. Här koncentrerar jag mig på att få med både mig själv och sambo på samma bild, det gick ju ganska bra ;) Här satt vi länge, åt vår lunchmacka, varsin bit av cirtrontårtan som jag bakade igår och drack te. Mysigt och härligt!
Den här bilden tog jag genom en liten glugg i ett fågeltorn då vi vandrade tillbaka. Kan inte riktigt bestämma mig för om bilden är bra eller dålig. Skärpan är endast på ett vass-strå till höger i bild men fint ändå med Svanshals kyrka lite diffus i bakgrunden.
Samma motiv igen, gillar bilden i alla fall, trots att jag inte fick till skärpan så bra på vassen i förgrunden. Men... jag lär mig, nästa gång blir bilden bättre, förhoppningsvis.  
Det blev några kilometer på dessa spångade vandringsleder. Vi har gått här ganska många gånger förut och jag åker gärna tillbaka. Det är en speciell och annorlunda naturupplevelse, fantastiskt vackert oavsett årstid, många fåglar förstås, mysigt, härligt och njutbart på alla sätt. 
På vägen hem åkte vi till Gripenbergs Gårdsbutik i Skänninge. Sambo ville köpa finmjöl från Orga Kvarn. Han passade också på att köpa lite av deras egenodlade potatis och så köpte vi en stor tulpanbukett som var från granngården Wreta Handelsträdgård. En supermysig gårdsbutik med närproducerade och egenodlade produkter.
Nästa stopp blev ICA hemma i vår stad där jag hämtade ett paket och sedan åkte vi hem igen.
En härlig utflyktsdag!
När vi kom hem hade denna fina orkidé slagit ut, ovanligt vacker med sitt spräckliga utseende.

Satt sedan i solen på altanen en stund när vi kommit hem, drack en kopp te och borstade katten Sara.

Inga kommentarer: