31 mars 2024

Påsken

Här är bordet dukat för middag till Adam och mej på långfredagen. Adam landade i Varberg på eftermiddagen i fredags. 

Efter maten gick vi en långpromenad utmed havet, vi passerade Kåsa strand, Subbe Fyr och Kustsanatoriets kyrkogård bl.a. När vi kom in igen var det dags för påskgodis och te.

På påskaftons morgon och förmiddag gjorde jag två stycken rabarber-och jordgubbspaj som var mitt bidrag till påsk-lunchen. Adam och jag tog bussen sedan, vid 13.30, till "Läjet". Där var det påsk-lunch hemma hos Arwid, Lotta, Lo och Tuva kl. 14.00. Där var också Lottas föräldrar och Lottas syster Mia, Sabina och barnen. De hade dukat långbord för alla 12 personer. Vi åt god tre-rätters påsklunch tillsammans. Efter maten gick vi ut allesammans. Barnen cyklade, åkte sparkcykel och skateboard. Vi var också på lekplatsen och i trädgården. Det var även en tävling/lek som passade både barn och vuxna =) En jättefin och mysig påskafton. När det började bli läggdags för barnen åkte Adam och jag tillbaka till Varberg, vi fick skjuts med Lottas föräldrar.

Vi bytte till varmare kläder och gick sedan till Rantzau-klippan...

... för att titta på påskelden. Påskeld är en ny sed för mej men vanligt här på västkusten. Påskeldar tänds för att skrämma bort påska-kärringar som är på väg till eller från Blåkulla. Så nu vet ni det ;)

Påskelden var vid den s.k. Rantzau-klippan som ligger nära havet och fästningen. Rantzau-klippan är ett minne av danske krigaren Daniel Rantzau som stupade här i november 1569, han dödades av en kanonkula (från Wikipedia).

Det var fint och mysigt vid elden, mycket folk och härlig stämning. När vi kom hem igen var det dags för lite kex och ostar.

Idag på förmiddagen gick Adam och jag en långpromenad på stranden utmed hela Apelviken. Till lunch åt vi påskbuffé som jag  hade fixat. I eftermiddag var det dags för Adam att åka hem till sig i Göteborg.

Det har varit en fin och mysig påsk-helg och helgen är ju inte slut än =)

I eftermiddag har jag klickat hem lite till min odlings-lott, lite fröer, sätt-potatis och en dahlia-knöl. Bilden ovan kommer från Impecta.

Hoppas att alla ni, mina fina blogg-besökare har det bra på alla sätt! Ta hand om Er själva och varandra!

Påsk-kram till Er alla från Kerstin 💛

Inga kommentarer: