05 maj 2009

Fina dagar i Köpenhamn

Nu har vi kommit hem efter tre fina dagar i Köpenhamn. Här är den klassiska bilden från Nyhavn. Det är verkligen jättevackert och mysig stämning där. Roligt att ha fått se det "på riktigt".
Det första jag ville se var Den Lille Havefrue. Förra gången jag såg henne var jag c:a 10 - 11 år och tyckte att hon var så underbart fin. Det tycker jag fortfarande. Liten, enkel och vacker! Ni har väl läst sagan av HC Andersen? Den Lille Havefrue byter ut sin röst för att få mänskliga ben för att vinna sin människoprins kärlek, men hon får stum se hur han överger henne för en riktig prinsessa. Vilken typ!

Vi har fikat lite också på ett riktigt danskt konditori "La Glasse". Idag åt jag den här croissanten. Igår åt jag wienerbröd med äpplemos och choklad. Jag tog en bild på det goda wienerbrödet också men tyvärr blev bilden suddig men smakade himmelskt ändå.


Vi har bott på ett väldigt modernt hotell. Minimalistiskt i rött, vitt och svart. J syns i bakgrunden och tittar ut över staden.

En bild på handfatet i badrummet. Jättesnyggt, men opraktiskt.

Högblanka röda skåpsdörrar.
Vi har varit och shoppat lite också förstås. Vi har köpt en hel del bra saker till hemmet. Vi har köpt en liten tekanna, såsslev, potatisskalare, skärbrädor, tavlor till köket, såsskål, ljuslyktor (förstås), skalkniv och julpynt. Ev. kommer bilder i bloggen.
Jag har köpt lite kläder och skor i min favoritaffär Marc O'Polo. Det har varit min favorit sedan 70-talet.
J har köpt lite kläder i sina nya favoritaffärer!
Ursäkta om jag är tjatig, men ni vet vad jag tycker då jag har varit bortrest och kommer hem igen. Det är underbart att komma hem. Här är det bra luft, lugnt, harmoniskt och skönt.
Nu blir det jobb några dagar igen.
På lördag är jag bjuden på ett inredningsparty. Det är min systerdotter Zara som kommer till V-stena och hälsar på sina föräldrar och passar på att ha lite party också. Det ska bli roligt.
På måndag åker jag iväg till Kivik med Landstingets Ledarutbildning. Vi är borta måndag - fredag. Då handlar det om Personlig Utveckling och Det Egna Ledarskapet.
Jag tror nog att det kommer fler Köpenhamnsbilder i bloggen den här veckan. Ha det så bra!

3 kommentarer:

promenader på landet sa...

Vilka fina bilder från Köpenhamn jag vill också åka dit det ser jättehärligt ut! Kram Ia

Anne-Lie sa...

Kul att du bjuder på resebilder - både de klassiska men även de lite mer personliga!

Kul att du oxå fick shoppat en del. Jag har börjat tänka på vad jag ska packa ner för min resa till Amsterdam!

♥ Fyra årstider sa...

Men vad härligt att bara få vara tillsammans.
Kram Lotta