04 april 2021

Påsken 2021

I torsdags kväll hämtade jag Adam när han kom med bussen från Göteborg. Mysigt att fira påsk tillsammans! När vi kom hem till oss var maten klar. Efter maten te och god kaka i soffan.

När Adam är hos oss har vi som tradition att vi åker på utflykt tillsammans, helst till platser där vi inte varit tidigare. På långfredagen åkte vi till Naturreservatet "Västra Hargs Lövskogar" . Där har vi varit tidigare men vi gick en förlängd runda den här gången, till en Hembygdsgård i närheten (där vi inte varit tidigare) och vi gick även till ett fågeltorn där. En härlig utflykt i fint väder, lagom lång promenad/vandring dock inga fåglar att se vid fågeltornet.

På långfredagens eftermiddag gjorde jag våfflor utomhus på vår altan och det spreds ett härligt våffel-os över vårt område. Vi satt sedan i solen på altanen och åt våfflorna med vispad grädde och hemlagad kungssylt. Så gott det smakar att äta våfflor utomhus!

Innan det var dags för kvällens middag gick Adam och jag en promenad i kohagen vid vårt område. Här i steniga slänten fanns massor av blåsippor.
I kohagen kollade vi på de märkliga stora stenarna som ligger på varandra med en horisontell spricka rakt igenom. Det är väl inlandsisen som skapat detta?
Dessa stenar väcker många frågor! Ja, man undrar verkligen hur det gick till när det begav sig på inlandsisens tid. Efter promenaden blev vi faktiskt hungriga igen. När vi kom hem igen åt vi Jens goda lammstek med potatisgratäng.

På Påskafton var det dags för en ny utflykt. Målet var två olika fågeltorn vid Tåkern som vi inte besökt tidigare. På vägen till Väversunda fågeltorn stannade vi i den lilla fina kyrkan i Väversunda.
Kyrkan var öppen, bara att kliva på. En fantastiskt vacker liten kyrka med valv och takmålningar.
Här står jag framför orgeln i Väversunda kyrka Påskafton 2021.
Här står jag och fotar med mobilkameran i den lilla medeltida kyrkan, står på ett gravlock med inristningar från 1600-talet. 

Sedan dags att åka vidare!

Nu har vi anlänt till Väversunda fågeltorn vid Tåkern. Först kollar vi informationstavlan.
Det verkar vara högt vattenstånd för rastplatsen har hamnat i vattnet.
Jag är ständigt beredd med kameran. Här är vi på väg mot det lilla fågeltornet.
Här står jag och kikar ut över Tåkern. Såg bl.a några Tofsvipor, svanar och grågäss. 

Det var dock isande kall och ganska kraftig vind här, vi frös och gick mot bilen för att åka vidare till Svälinge fågeltorn.

I Svälinge var det ingen iskall blåst, här var det sol och värme, vackert och mysigt. En fin promenad från parkeringen till fågeltornet. I ett enbärssnår såg vi två snokar som ringlande omkring.
Fågeltornet var tre våningar högt med underbart fin utsikt över hela Tåkern.
Så skönt att slippa den kalla blåsten här, bara njuta av solen, fina naturen och trevliga sällskapet.
bedårande vackert, vilken utsikt!

Inte världens bästa kikare, men vi såg fåglarna bättre med kikaren än utan =)
Adam
Amatör-fågelskådarna =)

En rovfågel svävar högt upp
Vi gick sedan en annan väg tillbaka till parkeringen.
Såg ett lite mindre fågeltorn på väg tillbaka till bilen.
Jag tittar på klockan, påskbuffén ska serveras vid kl. 14.00 hemma hos oss.
Här är vi uppe i dagens sista fågeltorn. Här var det isande kall blåst igen och Adam har dragit upp luvan över mössan. 

Exakt kl. 14.00 steg vi ur bilen hemma hos oss. Jag hjälpte Jens med det sista i köket innan vi åt en god påsklunch tillsammans. Vilken härlig påskafton med naturupplevelser, god mat och att vara tillsammans!

Idag på förmiddagen gick Adam och jag en promenad i skogen utanför oss. Här försöker jag ta den absolut bästa blåsippe-bilden =)
Det var vackert i skogen med alla fina blåsippor överallt. Tänk att det äntligen är vår nu!

Nu har Adam tagit bussen hem till Göteborg. Jag ska gå ner till köket nu och baka en smarrig kaka till morgondagens kaffe på maten.

Arwid, Lotta och Lo firar påsk i Varberg. Detta mastodontlånga blogginlägg avslutas med en bild som Arwid skickade från Varberg med solnedgång i havet påskhelgen 2021.

Känner mig mycket glad och tacksam över dessa fina påskdagar tillsammans! 

Inga kommentarer: