23 maj 2021

Äppelblom och Rhododendron

Nu blommar våra äppelträd, allra mest blommar Aroma. Det ser ut som Katja kommer att vila lite den här säsongen, hon gav ju mängder av frukt förra året. Det blir så fint i trädgården när äppelträden blommar, en speciell känsla.
Idag har vi planterat ut tomat- och chiliplantor som jag har drivit upp från frö. Det blev ganska mycket pyssel med att se till att de får börja utelivet i en så skyddad tillvaro som möjligt. Fiberduk och vindskydd behövs för att skydda mot häftiga regn- och hagelskurar samt mot blåst. Det blev en tuff start för dem idag efter en - två veckors försiktig utskolning. Sambo Jens har gjort allt vad han kan för att de ska ha det så bra som möjligt nu när de fått flytta ut. 
Var hos mor Vera i eftermiddag med fika. Hon var glad för mitt besök, gott fika och blombukett från trädgården. Trevligt att sitta i soffan och titta i gamla fotoalbum tillsammans. Många gamla minnen dyker upp...
I morse hade jag videosamtal med Arwid och Lo. Så supermysigt och kul att ses och prata lite =) I eftermiddag pratade jag med Adam i telefonen länge, så härligt och mysigt. Bjöd hit honom till midsommar =) Veckan efter midsommar kommer troligen Lotta, Arwid och Lo hit hem till oss =) Jag längtar nästan ihjäl mig efter dem!
Vår Rhododendron har börjat blomma nu, knopparna är rosa och blommorna vita. Den fanns här i trädgården när vi köpte huset. Då var den liten, ynklig och lite skadad. Vi grävde upp den där den stod och flyttade den till vår norr-rabatt där vi pysslat om den. Den blommar rikligt varje år och växer sig större och större för varje år.

En härlig helg går mot sitt slut, i morgon är det dags för jobb igen!

Hoppas att ni alla haft en fin helg och att ni får en fin vecka, den sista i maj 2021.

Inga kommentarer: