04 maj 2021

Tulpaner, tulpaner och kungsängsliljor

Måndag och tisdag har varit trädgårds-dagar. Igår sådde jag blommor i de tre nya rabatterna. Solros och ringblomma, luktärt och zinnia, i tredje lådan rosenskära. Har täckt över det nysådda med fiberduk. Idag har jag sått persilja i en av odlingslådorna och ska snart ut igen och täcka med fiberduk. Igår tömde jag innehållet i en Bokashi-hink i odlingslådan där tomaterna ska planteras ut sedan. Ska också förbereda krukor, för sommarblommor, med kompostjord blandat med vanlig jord.
Längtar extra mycket efter "mina fyra" i Göteborg nu när jag nyligen träffat dem. Vi träffas ju inte så ofta men inte heller sällan, men... när vi träffas umgås vi hela tiden i 3 - 4 dagar vilket är superkul, härligt och mysigt. Det gäller verkligen att ta vara på tiden tillsammans, att njuta av tiden tillsammans maximalt vilket jag känner att jag gör. Värdefull tid tillsammans är inget man kan ta för givet, det är en fin gåva man ger och får.
Tänk om ett år, då kan jag ägna mej åt trädgårdsarbete på heltid, om jag vill. Då är jag ledig och fri, kan göra vad jag vill varje dag =) Jag tänker att jag först landar här hemma ett halvår, tar det lugnt, fixar i trädgården, fixar inomhus, åker till Göteborg ibland, osv. När hösten kommer kan jag delta i någon kurs, ägna mig åt något slags hjälparbete eller något annat som verkar intressant. 
I morgon är det dags att återvända till jobbet igen. Nu jobbar jag tre, ledig helg, jobbar tre och sedan långledigt igen. Sådär rullar det på.... men juni - augusti blir det hårt arbete, endast en ledig dag/vecka ;) under den perioden har jag fyra veckor semester tack och lov =) Det är ju sista jobb-sommaren, min 40:e som sjuksköterska.
Några gula tulpaner har vi i rabatten på framsidan trots att jag aldrig köpt tulpanlökar till gula tulpaner... Men de är väldigt vackra i alla fall =)
Kungsängslilja trivs i våra rabatter och sprider sig. Vi har både vinröda och vita. Jag älskar dem! Deras latinska namn är så vackert också "Fritillaria meleagris"
Nu ska jag ut till trädgården igen =) Ha det så bra allesammans!

Dagens bilder är tulpaner och kungsängslilja i vår rabatt på framsidan

Inga kommentarer: